Yazar "Öngel, Volkan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 20 / 26
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Ağızdan Ağıza Pazarlamanın Marka Sadakatine Etkisinde Marka İmajı ve Marka Güveninin Aracılık Rolü(2021) Öngel, Volkan; Güner, Selin BurçakAraştırmanın amacı, ağızdan ağıza pazarlamanın marka sadakatine etkisinde marka imajı ve marka güveninin aracılık etkisini analiz etmektir. Araştırma örneklemi elektrikli küçük ev aletleri kullanıcılarıdır. Araştırma verilerinin toplanması aşamasında anket yöntemi tercih edilmiş ve kolayda örnekleme yöntemi uygulanmıştır. Elde edilen 663 anket verisi SPSS 25 ve SPSS Process 2.16 programları kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; ağızdan ağıza pazarlamanın marka imajı ve marka güveni aracılığında marka sadakatine olumlu etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Ağızdan ağıza pazarlamanın marka imajını, markaya olan güveni ve marka sadakatini olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanında markaya duyulan güven ve markanın imajının da marka sadakatini arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın sonucunda ağızdan ağıza pazarlama ölçeği orijinalinden farklı olarak bu çalışmada beş boyutlu olarak elde edilmiştir ve bu boyut literatürde daha önce de kullanıldığı gibi web sitesi içeriği olarak adlandırılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar müşteri sadakati oluşturmada aracılık rolüne sahip olan değişkenlerin tespit edilmesi açısından önemli taşımaktadır.Öğe Akademisyenlerin Yaşam Doyumları ve İş Doyumlarını Etkileyen İş Kaynaklı Faktörlerin İncelenmesi(2020) Tatlı, Hasan Sadık; Öngel, VolkanAraştırmanın amacı, akademisyenlerde aşırı iş yükü, iş amaçlı akıllı telefon kullanımı ve iş-aile çatışmasının yaşam doyumu ve iş doyumunaetkisinin tespit edilmesidir. Araştırmanın örneklemini Türkiye genelinde yükseköğretim kurumlarında görevli olan 413 akademik personeloluşturmaktadır. Araştırmada veri elde edebilmek için anket tekniği kullanılmıştır. Veriler SPSS 25 istatistik paket programı ile analizedilmiştir. Verilerin analizinde faktör analizi, güvenilirlik analizi, tanımlayıcı istatistikler, korelasyon ve regresyon analizi kullanılmıştır.Araştırma bulgularına göre, akademisyenlerde iş arkadaşlarının desteği yaşam doyumunu artırmakta, iş aile çatışması ise yaşam doyumunuazaltmaktadır. İş-aile çatışması, işin genel yapısından kaynaklı doyumu azaltırken, iş amaçlı akıllı telefon kullanımı ve iş arkadaşı desteği,işin genel yapısından kaynaklı olarak elde edilen doyumu artırmaktadır. İş-aile çatışması bireyin işindeki roller ve kişisel değerlerden dolayıelde ettiği doyumu azaltırken, iş arkadaşlarının desteği ise söz konusu doyumu artırmaktadır. İş-aile çatışması iş yerindeki amir/çalışanilişkilerinden elde edilen doyumu azaltırken, iş arkadaşlarının desteği amir/çalışan ilişkilerinden elde edilen doyumu artırmaktadır. İşaile çatışması işin doğasından kaynaklı doyum düzeyini azaltırken, iş amaçlı akıllı telefon kullanımı işin doğasından kaynaklı doyumuartırmaktadır. Araştırma Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarındaki akademik personellerle gerçekleştirilmiştir. Örneklemin sadeceakademik personeli kapsaması yönünden araştırma sınırlıdır. Ayrıca kolayda örneklem yöntemi kullanımı araştırmanın sonuçları açısındandiğer bir kısıttır.Öğe CASHLESS SOCIETY PROCESS AND DETERMINING THE PAYMENT CARD USAGE PREFERENCES OF CORPORATE BANKING CUSTOMERS(2021) Yılmaz, Ertan; Öngel, VolkanDue to the developments in information and communication technologies, the share of payments made by using mobile, digital and card systems increases in the total payments, while cash usage decreases. This process, named the "Cashless Society", is supported by banks, payment system organizations, technology companies and governments. The study aims to determine the card usage preferences of corporate customers, which are among the factors affecting the cashless society process, and examine the impacts of these preferences on the cashless society process. Data were collected from 1,155 corporate customers using debit and/or credit cards of a commercial bank operating in Istanbul province within the research scope. The relationship between the cashless society process and other factors determined by the exploratory factor analysis method was tested using the linear regression model. According to the study findings; Among the factors that affect the card usage habits of corporate customers, card product features, the general structure of the bank, proximity, integrated marketing communication, customer relationship management, and brand/image factors are related to the cashless community process, it was determined that there was no relationship between the cash management services of the bank and cashless community processÖğe Çevresel Kuznets Eğrisi Hipotezinin Sektörel Açıdan İncelenmesi: Türkiye Örneği(2020) Tatlı, Hasan Sadık; Bozkurt, Gözde; Öngel, VolkanEkonomik büyümeyle birlikte çevresel sorunların da artış göstermesi sonucu, ekonomik büyüme ve çevresel bozulma göstergeleri arasındaki ilişki yapısının incelenebilmesi için Çevresel Kuznets Eğrisi Hipotezi geliştirilmiştir. Bu çalışmanın amacı, Çevresel Kuznets Eğrisi hipotezinin 1998-2018 yılları için Türkiye’deki geçerliliğinin sektörlere göre incelenmesidir. Çevresel Kuznets Eğrisi hakkındaki alanyazın göz önüne alındığında sektörlerin bir arada incelendiği bir araştırmaya rastlanamamıştır. Bu nedenle incelenen sektörlerde hipotezin geçerliliğinin sınanması ve ilişki yapısının tespit edilmesi sonucu elde edilen bulgularla, yapılacak olan diğer ampirik çalışmalara kaynak oluşturması hedeflenmektedir. Bu amaç doğrultusunda, ekonomik büyüme ile karbondioksit emisyonu serilerinin sektörler için durağanlıkları belirlendikten sonra, aralarındaki ilişki ARDL modelleri ile incelenmiştir. İncelenen sektörler içerisinde tarım ve sanayi sektörleri için herhangi bir ilişki tespit edilemediğinden, ilgili dönem aralığında bu sektörler için Çevresel Kuznets Eğrisi hipotezinin geçerli olmadığı görülmüştür. Enerji ve atık sektörlerinde ise hipotez geçerli olmakla birlikte, kirlilik göstergesi ile ekonomik büyüme arasındaki ilişki yapısının U şeklinde olduğu tespit edilmiştir. Çevresel Kuznets Eğrisi hipotezinin geçerliliğinde ekonomi ile kirlilik arasında görülebilecek ilişki yapısı olarak doğrulanmıştır. Literatürdeki ampirik çalışmalarda, ekonomik büyüme ile kirlilik göstergesi arasında ters-U, N ve ters-N gibi çeşitli ilişki yapıları tespit edildiği görülmüştür. Elde edilen sonuçların farklılıklar göstermesinin nedeni Çevresel Kuznets Eğrisi hipotezinin henüz gözlem aşamasında olmasıdır. Elde edilen bulgular doğrultusunda, sonrasında yapılacak olan sektör bazlı ampirik çalışmalarda, hipotezde içerisinde ayrıca incelenmesi gereken ilgili değişkenlerin belirlenerek araştırmaların geliştirilmesinde kaynak çalışma niteliğinde olduğu düşünülmektedir. Bunun yanı sıra, sektörel bazda gerçekleştirilmesi hedeflenen çalışmalarda, ilgili sektörlerin alt sektörlerinin incelenmesi mümkün gözükmektedir.Öğe Does the Reflection of Foci of Commitment in Job Performance Weaken as Generations Get Younger? A Comparison between Gen X and Gen Y Employees(MDPI, 2021) Altındağ, Erkut; Çelik, Ahmet Alkan; Kılıç, Mert; Öngel, Volkan; Günsel, AyşeToday’s organizations increasingly recognize the fact that employees and employee performance are essential intangible assets that should be effectively managed. Affective commitment (AC) is a widely recognized antecedent of sustainable job performance. However, achieving AC has become a great challenge in general and has been especially difficult since the beginning of the pandemic because almost all companies asked their employees to stay at home and work remotely in an isolated manner. Today, many different generations work side by side, contrary to the past, when generational mixing was very rare. Many differences exist among these employee generations, which determine their feelings towards authority and organization. Accordingly, this paper aims to clarify generational differences in the interrelationships among AC and sustainable job performance between Gen X and Gen Y employees. As remote working structure limits the interactions that employees have with their supervisor, fellow employees, and the organization, we decided to use the foci of commitment: affective commitment to the organization, affective commitment to the supervisor, and affective commitment to coworkers. Based on data from 416 post-graduates of Beykent University and using the PLS-SEM technique, we find that commitment to the supervisor and commitment to the organization are positively associated with job performance. Moreover, the findings reveal that the impact of the relationship between commitment to the supervisor and job performance is weaker for Gen Y than for Gen X.Öğe Enflasyon Hedeflemesi Rejiminde Döviz Kuru Geçiş Etkisi: Taylor Hipotezi’nin Türkiye’de Geçerliliğinin Ekonometrik Analizi(Türk Kooperatifçilik Kurumu Basın, Yayın, Araştırma Danışmanlık ve Eğitim Hizmetleri, 2022) Öngel, Volkan; Şeker, OnurBretton Woods sonrası dönemde serbest döviz kuru rejimi uygulamalarının yaygınlaşmasıyla birlikte görülen yüksek enflasyon sorunu iktisatçıların döviz kuru dalgalanmalarına olan ilgisini artırmıştır. Özellikle enflasyon hedeflemesi rejimini uygulayan gelişmekte olan ülkelerde görülen döviz kuru dalgalanmaları karşısında ülkelerin verecekleri reaksiyonlar ve bu reaksiyonların yarattığı etkiler araştırmacılar tarafından sıkça incelenmektedir. Bu çalışmada Türkiye’de enflasyon hedeflemesi rejimi uygulamasının döviz kurlarının fiyatlara geçişi üzerindeki etkisi incelenmiştir. Döviz kuru geçişkenliğinin teorik çerçevesi üretici ve tüketici fiyatları ile sınırlandırılmıştır. Literatürde yer alan diğer çalışmalardan farklı olarak değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesi için iki değişkenli VAR modelleri tercih edilmiştir. Veri seti enflasyon hedeflemesi rejiminin başlangıcı referans alınarak ikiye bölünmüştür. Analiz sonuçlarına göre Türkiye’de enflasyon hedeflemesi rejiminin uygulandığı ve enflasyonun kısmen kontrol altına alındığı yıllarda döviz kurunda meydana gelen değişimlerin fiyatlar üzerindeki etkisinin azaldığı görülmüştür. Ayrıca döviz kurunda yaşanan dalgalanmaların tüketici fiyatlarına daha yüksek oranda geçiş yaptığı ve fiyat değişkenlerinin USD’ye oranla EURO’da yaşanan değişimlere karşı daha hassas olduğu tespit edilmiştir.Öğe Factors Affecting Digital Literacy of Human Resources(URAL STATE UNIV ECONOMICS, 2022) Öngel, Volkan; Yavuz, Melih Sefa; Tatli, Hasan SadıkDigital literacy is among the major competencies of a company’s human resources revealing the relationships of indi viduals with digital tools. However, an essential premise in studying digital literacy is the level of individuals’ readiness for tech nology. The paper aims to determine the impact of technology readiness on digital literacy, and to establish the characteristics of information society using the case of Turkey. Methodologically, the study rests on the concepts of digitalization, information technology, as well as industrial and information society. Factor, correlation, regression and reliability analyses, and descriptive statistics were used. Using a convenience sampling technique, the authors collected survey results from a sample of 523 individu als aged 18–75. The data were analysed in the SPSS 25 program. The research provides a profile of the Turkish population’s digital literacy and technology readiness. According to the findings, the respondents were optimistic about using technology; they were innovative, and do not hesitate to use new technologies. Their digital information literacy and perception of security on digital platforms were high, and they could use digital platforms at a reasonable level. The hypothesis that employees’ technology readi ness positively affects their digital literacy has been confirmed. The research findings will be useful in determining digital literacy of individuals in the external environment.Öğe İÇSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ ÇALIŞANLARIN İŞ TATMİNİ ÜZERİNE ETKİSİ VE ÖRGÜTSEL ADALETİN ARACILIK ROLÜ(2019) Şenol, Şükrü; Öngel, VolkanÇalışma içsel pazarlamanın iş tatmini üzerine etkisi ve örgütsel adaletinaracılık rolünü belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada ayrıca, içsel pazarlama, iştatmini ve örgütsel adalet değişkenlerinin aralarındaki ilişkiler belirlenmeyeçalışılmıştır. Araştırma modelinden hareketle dört ana hipotez belirlenmiştir.Araştırma modelinde sunulan hipotezler, İstanbul ilinde faaliyet gösteren bir özelgüvenlik şirketinde çalışan 543 personelden anket yöntemi ile alınan veriler SPSS veAMOS programları kullanılarak test edilmiştir. Örneklem seçilmeden tam sayımmetodu ile evreninin tamamına ulaşılmıştır. Tanımlayıcı ve kesitsel bir çalışmayürütülmüştür. Ölçeğin güvenirlik derecesi yüksek ve Cronbach Alpha değeri 0,979bulunmuştur. Kavramsal modelle ilgili gerçekleştirilen analizler sonucunda içselpazarlama uygulamaları ve alt boyutlarının iş tatmini ve örgütsel adaleti pozitifyönde etkilediği ortaya çıkmıştır. Ayrıca örgütsel adaletin de iş tatmini üzerinepozitif yönde etkisi olduğu görülmektedir. Bununla birlikte içsel pazarlamauygulamalarının ve alt boyutlarının iş tatmini üzerine etkisinde, örgütsel adaletinaracılık rolüne sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Bu bulgulara göre, iş tatmininiartırabilmek için tüm çalışanlara yönelik yatırımlar yapmak gerektiği söylenebilir.Öğe İçsel Pazarlama Uygulamalarının Çalışanların İş Tatmini Üzerine Etkisi Ve Örgütsel Adaletin Aracılık Rolü(A Kitap, 2019) Şenol, Şükrü; Öngel, VolkanÇalışma içsel pazarlamanın iş tatmini üzerine etkisi ve örgütsel adaletin aracılık rolünü belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada ayrıca, içsel pazarlama, iş tatmini ve örgütsel adalet değişkenlerinin aralarındaki ilişkiler belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma modelinden hareketle dört ana hipotez belirlenmiştir. Araştırma modelinde sunulan hipotezler, İstanbul ilinde faaliyet gösteren bir özel güvenlik şirketinde çalışan 543 personelden anket yöntemi ile alınan veriler SPSS ve AMOS programları kullanılarak test edilmiştir. Örneklem seçilmeden tam sayım metodu ile evreninin tamamına ulaşılmıştır. Tanımlayıcı ve kesitsel bir çalışma yürütülmüştür. Ölçeğin güvenirlik derecesi yüksek ve Cronbach Alpha değeri 0,979 bulunmuştur. Kavramsal modelle ilgili gerçekleştirilen analizler sonucunda içsel pazarlama uygulamaları ve alt boyutlarının iş tatmini ve örgütsel adaleti pozitif yönde etkilediği ortaya çıkmıştır. Ayrıca örgütsel adaletin de iş tatmini üzerine pozitif yönde etkisi olduğu görülmektedir. Bununla birlikte içsel pazarlama uygulamalarının ve alt boyutlarının iş tatmini üzerine etkisinde, örgütsel adaletin aracılık rolüne sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Bu bulgulara göre, iş tatminini artırabilmek için tüm çalışanlara yönelik yatırımlar yapmak gerektiği söylenebilir.Öğe Information Management, Organizational Intelligence, and Innovation Performance Triangle: Empirical Research on Turkish It Firms(SAGE, 2021) Öngel, Volkan; Altındağ, ÖzdenThe study aims to investigate whether information management practices and organizational intelligence have an effect on a firm's innovation performance within the framework of resource-based theory via empirical field studies in technology and information technology (IT) companies. The study is mainly conducted on technology and information technology companies operating in the Marmara Region of Turkey. The reason for choosing technology-intensive companies is that the scales used for the survey are organization types, which can accurately measure the institution's knowledge, organizational intelligence, and innovation performance. The survey collection process includes the data of 495 managers, collected between 2018 and 2019. In this study, in which the effect of the sensitivity between information management practices, the sub-dimensions of organizational intelligence on innovation performance, and financial and growth performance are examined within the framework of resource-based theory, (i) a significant relationship is determined between information management practices and both a firm's innovation performance and its financial and growth performance; (ii) innovation performance is found to have a direct and positive effect on a firm's growth and financial performance; (iii) while the presence of perceived knowledge, which is one of the sub-dimensions of organizational intelligence, has no strong impact on innovation performance, mental model development has a direct and positive effect on innovation performance. The fact that there are few studies in the literature, to the best of our knowledge, examining information management practices, organizational intelligence, innovation performance, and financial and growth performance together increases the relevance of this study. Therefore, it is believed that the study will contribute to the literature with theoretical and managerial implications.Öğe Is It Possible to Examine the Suicide Phenomenon from A Social and Economic Perspective?(SOSYOEKONOMI SOC, 2022) Öngel, Volkan; Günsel, Ayşe; Bozkurt, GözdeSuicidal behaviour, like other human behaviours, is a result of socioeconomic and psychological conditions. The research, it is aimed to examine the relationship between socioeconomic factors such as economic income levels, social status and quality of life, and suicidal behaviour in comparison with classical and Bayesian negative binomial regression models. The findings showed that suicidal behaviour increased due to the decrease in economic status and inequality of income bdistribution among young people. At the same time, it has been determined that employment and divorce rates reduce suicidal behaviour. As a result, it was determined that social and economic factors affected suicidal behaviour in the 15-24 age group, and solutions were suggested.Öğe KARİYER PLANLAMA; ÜLKENİN EKONOMİK İTİBARI VE KARİYER KAYGISI AÇISINDAN BİR İNCELEME(2021) Öngel, Volkan; Kazan, Halim; Tatlı, Hasan SadıkAraştırmanın amacı, iktisadi idari bilimler fakültesindeki son sınıf öğrencilerininkariyer planlamasında ülkenin ekonomik itibarının ve kariyer kaygısının etkisininbelirlenmesidir. Araştırmanın örneklemi, bir devlet üniversitesinin kamu yönetimi,işletme ve iktisat programlarındaki 129 son sınıf öğrencisidir. Araştırmada veritoplama aracı olarak anket formu, verilerin analizi için ise SPSS 21 paket programıkullanılmıştır. Verilere faktör analizi, güvenilirlik analizi, tanımlayıcı istatistikler,korelasyon analizi ve regresyon analizi uygulanmıştır. Araştırmada öğrencilerindüşük düzeyde kariyer kaygısı yaşadıkları, ülkenin ekonomik itibarını olumsuz olarakalgıladıkları ve bir örgütte sabit kariyer yapma planlarının olmadığı görülmüştür.Ülkenin ekonomik itibarının ve kariyer kaygısının öğrencilerin kariyer planlarıüzerinde düşük düzeyde etkisinin olduğu tespit edilmiştir.Öğe Kariyer Planlama; Ülkenin Ekonomik İtibarı Ve Kariyer Kaygısı Açısından Bir İnceleme(Doğuş Üniversitesi, 2021) Tatlı, Hasan Sadık; Kazan, Halim; Öngel, VolkanAraştırmanın amacı, iktisadi idari bilimler fakültesindeki son sınıf öğrencilerinin kariyer planlamasında ülkenin ekonomik itibarının ve kariyer kaygısının etkisinin belirlenmesidir. Araştırmanın örneklemi, bir devlet üniversitesinin kamu yönetimi, işletme ve iktisat programlarındaki 129 son sınıf öğrencisidir. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket formu, verilerin analizi için ise SPSS 21 paket programı kullanılmıştır. Verilere faktör analizi, güvenilirlik analizi, tanımlayıcı istatistikler, korelasyon analizi ve regresyon analizi uygulanmıştır. Araştırmada öğrencilerin düşük düzeyde kariyer kaygısı yaşadıkları, ülkenin ekonomik itibarını olumsuz olarak algıladıkları ve bir örgütte sabit kariyer yapma planlarının olmadığı görülmüştür. Ülkenin ekonomik itibarının ve kariyer kaygısının öğrencilerin kariyer planları üzerinde düşük düzeyde etkisinin olduğu tespit edilmiştir.Öğe Küresel Krizlerde Kişilik Özelliklerine Göre Sosyal Medya Algısı: COVID-19 Örneği(2020) Bozkurt, Gözde; Öngel, Volkan; Tatlı, Hasan SadıkÇalışmanın amacı, COVID-19 bağlamında sosyal medya paylaşımlarının bireylerin algılarına etkisinin belirlenmesidir. Araştırmada Twitter üzerinden yapılmış paylaşım örnekleri kullanılarak, kişilik özelliklerine göre bireylerin algılarının nasıl geliştiği anlaşılmaya çalışılmaktadır. Araştırmada Twitter’dan COVID-19 teması içeren ve farklı duygulara hitap eden paylaşımlardan bazı örnekler alınmıştır. Kullanıcıların kişilik özelliklerinin belirlenmesinde beş faktör kişilik envanteri kullanılmıştır. Veri toplamak için etik kurul izinleri alınmıştır. Araştırmanın örneklemi, sosyal ağlardan (Facebook, Instagram, Twitter vb.) en az birisini kullanan 611 kişiden oluşmaktadır. Veriler SPSS 25 paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde öncelikle keşfedici faktör analizi gerçekleştirilmiş olup, sonrasında eğilimlerin belirlenmesinde ikili nitel tercih modelleri kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, deneyime açık bireyler COVID- 19 konusunda toplumu bilinçli olarak görmektedirler. Uyumlu kişilerin COVID-19 sonrası ekonomik kriz beklentisi yüksektir. Bununla birlikte duygusal denge problemi yaşayanların ekonomik kriz kaygısı düşük iken, nevrotiklik ve sorumlu kişilik özelliklerini bir arada gösteren katılımcıların ekonomik kriz beklentisi yüksektir. Dışa dönük ve uyumlu bireylerin COVID-19 gibi kriz dönemlerinde daha az korku hissi içerisinde oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Nevrotik ve sorumluluk özelliğini bir arada bulunduran bireyler ise bireysel önlem almayı anlamsız bulmaktadır. Araştırma sonucuna göre bireylerin sosyal medya ile ilgili algıları birden çok kişilik özelliğine göre ortaya çıkmaktadır. Araştırma sosyal medya kullanıcılarının COVID-19 pandemisi gibi küresel krizlerde sosyal medyadaki paylaşımlardan nasıl etkilendiklerini incelemesi açısından benzer çalışmalardan ayrılmaktadır.Öğe Lider-Üye Etkileşiminin Olumlu ve Olumsuz Sonuçlarının Tespit Edilmesi: Üniversite Çalışanları Açısından Bir İnceleme(Cahit Aydemir, 2022) Gençer Çelik, Gülşah; Öngel, VolkanAraştırmanın amacı, lider-üye etkileşiminin işten ayrılma niyetine etkisinde zorunlu vatandaşlık davranışının aracılık rolünün belirlenmesidir. Araştırma kapsamında üç farklı vakıf yükseköğretim kurumundaki akademik ve idari personellerden anket formları aracılığı ile veri toplanmıştır. Araştırma kapsamında 398 çalışandan veri elde edilmiştir. Verilerin analizinde SPSS 25 paket programı ve SPSS Process 2.16 makrosu kullanılmıştır. Verilerin analizinde faktör analizi, güvenilirlik analizi, tanımlayıcı istatistikler, korelasyon analizi, normal dağılım testleri ve aracılık analizi kullanılmıştır. Analizler sonucunda lider-üye etkileşiminin zorunlu vatandaşlık davranışını azalttığı, lider-üye etkileşiminin işten ayrılma niyetini azalttığı ve zorunlu vatandaşlık davranışının işten ayrılma niyetini arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Diğer yandan lider-üye etkileşiminin işten ayrılma niyetine etkisinden zorunlu vatandaşlık davranışının kısmi aracılık rolünün bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın değişkenleri arasındaki ikili ilişkilerin alanyazındaki önceki çalışmalar ile uyumlu olduğu görülürken, zorunlu vatandaşlık davranışının kısmi aracılık rolü alanyazından farklı bir sonuç göstermiştir. Söz konusu farklılık liderüye etkileşiminin işten ayrılma niyetine etkisinde önemli olarak görülebilecek farklı bir faktörün olduğunu gösterme açısından önemlidir.Öğe Medikal Turizm Hizmeti Veren Sağlık Kuruluşlarının Rekabet Stratejilerinin Kurum Performansına Etkisi: İstanbul Örneği(2020) Öngel, Volkan; Sancar, TekinÇalışmanın amacı medikal turizm alanında hizmet veren sağlık kuruluşlarının uyguladıkları rekabetstratejilerinin sağlık kuruluşlarının performansına etkisinin tespit edilmesidir. Araştırma kapsamındaİstanbul’daki 102 sağlık kuruluşu araştırmanın örneklemi olarak belirlenmiştir. Araştırmanınörnekleminin seçiminde tesadüfi örneklem türlerinden kolayda örneklem tekniği kullanılmıştır. Veritoplama sürecinde öncelikle anket tekniği kullanılmıştır. Sağlık kuruluşlarının yöneticilerine sunulananketlerden elde edilen veriler SPSS 22 paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırma soncundafarklılaşma stratejisinin performans üzerinde çok düşük düzeyde ve pozitif yönde bir etkisinin olduğu tespitedilmiştir. Odaklanma stratejisi ve maliyet liderliği stratejisinin ise performans üzerinde herhangi biretkisinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Analiz sonuçlarının anlamlandırılabilmesi için mülakat tekniğiaracılığı ile yeniden veri toplanmıştır. Sonuç olarak araştırmanın nicel kısmında elde edilen sonuçlar,araştırmanın nitel kısmında da doğrulanmıştır.Öğe Ortadoğu ve Kuzey Afrika ülkelerinin rantiyeci ekonomi yapıları(2011) Sözen, İlyas; Uslu, Kamil; Öngel, VolkanRantiyeci Devlet Teorisine göre; ülke gelirlerinin yüzde 40’tan fazlasını ülke dışından ve tek kaynaktansağlaması, o ülkenin rantiyeci bir yapıya sahip olduğunu göstermektedir. Doğal kaynak rantı,dünyagenelinde en fazla Ortadoğu ve Kuzey Afrika (MENA) bölgesinde temin edilmektedir. Bu çalışmada,MENA bölgesindeki doğal kaynaklardan (petrol, doğalgaz v.b.) elde edilen rantın, iktisadi ve siyasietkileri ele alınmaktadır. MENA ülkelerindeki doğal kaynak rantının etkileri, doğal kaynak fiyatartışlarının ve düşüşlerinin yaşandığı dönemlerde politik ekonomi modellere göre karşılaştırmalı olarakanaliz edilmiştir. Karşılaştırmalı analizde MENA ülkeleri rantiyeci ve rantiyeci olmayan ülkeler olarakiki gruba ayrılmıştır. Rantın ülkeler üzerindeki etkileri; sosyo-ekonomik gelişim, iktisadi özgürlük vesosyal devlet uygulamaları gibi göstergelerle incelenmiştir. Ortadoğu’da yer alan rantiyeci devletlerinkurumsal yapıları, günümüzde de, İbn-i Haldun’un sözünü ettiği asabiyetçilik (sosyal dayanışma)anlayışına dayanmaktadır. Kurumsal yapının değişmesi için, toplumsal olarak girişimci bir anlayışıortaya çıkaracak politikaların uygulanması gerekmektedir.Öğe The Relationship between Organizational Culture and Task Performance in Lean Hospitals: the Mediating Role of Organizational Culture(Atatürk Üniversitesi, 2021) Öngel, Volkan; Antep, ZehraThis study aims to determine the mediating role of organizational culture in the relationship between organizational change and task performance of lean hospitals. Also, the relationships among organizational change, organizational culture, and task performance variables were aimed to be determined in the research. Three main hypotheses were determined based on the research model. The structural equation model was performed to test hypotheses using the survey data received from 300 employees of two lean hospitals operating in Turkey. In terms of the relationship between organizational change and organizational culture, there is a positive relationship between adhocracy-clan culture and institutional policy in change, outcomes of change, and management style in change, while there is no significant relationship between resistance to change and adhocracy-clan culture. In terms of the relationship between organizational culture and task performance, there is a positive relationship between adhocracy-clan culture and task performance, while there is no significant relationship between market and hierarchy cultures and task performance. Adhocracy-clan culture has a mediating role in the significant relationship between institutional policy and outcomes of change and task performance, while market and hierarchy cultures not having a mediating role.As a result of the analysis, it has been revealed that organizational culture has a partial mediating role in the causality relationship between organizational change and job performance in lean hospitals.Öğe Serbest Ticaret BölgesiI Çercevesinde Türkiye İle Suriye, Ürdün Ve Lübnan Arasında Potansiyel Diş Ticaret Hacminin Uluslararası Çekim Modeli Yoluyla Tahmini(2011) Gencer, Emine Ayşen; Öngel, VolkanGünümüzde dünyanın çeşitli bölgelerinde ekonomik, politik ve güvenlik amaçlar ile kurulmuş birçok serbest tiearet bölgesi bulunmaktadır. Bu bağlamda, dünyanın en stratejik bölgelerinden olan Ortadoğu Bölgesinde de. Türkiye. Suriye, Lübnan ve Ürdün arasında ekonomik ve politik amaçlarla 10 Haziran 2()10'da gerçekleştirilen 3. Türk-Arap işbirliği forumu çerçevesinde, bir serbest tiearet bölgesi oluşturmak üzere karar alınmıştır. Çalışmamızda, "çekim modeli" (gravity model) kullanılarak Türkiye ile söz konusu ülkeler arasındaki ticaret potansiyeli tahmin edilmiştir. Sonuç olarak; Türkiye, Suriye, Lübnan ve Ürdün arasındaki mevcut ticaret hacminin son yıllarda çekim modelinin beklediğinden daha düşük olduğu, dolayısıyla serbest ticaret bölgesi kurulmasının Türkiye için bir dış ticaret fazlası yaratabileceği tahmin edilmiştir.Öğe Tüketicilerin Satın Alma Tarzlarının Mobil Satın Alma Niyetine Etkisinde Sosyal Medya Reklamlarının Aracılık Rolü(Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 2021) Öngel, Volkan; Bakır, Aziz Mücahit; Tatlı, Hasan SadıkAmaç: Çalışmanın amacı, tüketicilerin satın alma tarzlarının mobil satın alma niyeti üzerindeki etkisinde, sosyal medya reklamlarının aracılık rolünün tespit edilmesidir. Tasarım/Yöntem: Mobil cihaza sahip ve sosyal medya uygulamalarından en az bir tanesini kullanan tüketiciler araştırmanın evrenini oluştururken, çevrimiçi anket yöntemiyle ulaşılan 1162 tüketici ise örneklemi oluşturmaktadır. Verilerin analizi için SPSS 25 paket programı ve SPSS Process 2.16 makrosu kullanılmıştır. Bulgular: Araştırma sonuçlarına göre, tüketicilerin satın alma tarzlarının alt boyutlarının mobil cihazları kullanarak satın alma niyetlerini olumlu yönde etkilediği, sosyal medya reklamlarının özelliklerinin ise bu etkide aracılık rolünün olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca sosyal medya reklamlarının mobil satın almaya olan etkisinin, tüketicilerin satın alma tarzlarının mobil satın almaya etkisinden daha yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Sınırlılıklar: Araştırma, sosyal medya kullanımı sağlayan, mobil cihazlara sahip tüketiciler açısından yapılmıştır. Ayrıca çalışma nicel tekniklerle gerçekleştirilmiş ve verilerin normal dağılımı sağladığı varsayılmıştır. Özgünlük/Değer: Alanyazında tüketicilerin mobil cihazlar aracılığı ile satın alma işlemi gerçekleştirmesini açıklayan modeller bulunmakla birlikte, bu satın alma davranışında tüketici tarzları ve sosyal medya reklamlarının rolünü açıklayan bir çalışmaya ise rastlanamamıştır. Araştırma, eksikliği gidermesi açısından diğer araştırmalardan farklılaşmaktadır.