Yazar "Yaşar, Ahmet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 1766 Tarihli Bir Hamam Defterine Göre İstanbul Vakıf Hamamları(2020) Yaşar, AhmetBu makale, Osmanlı İstanbulu’nda 1180/1766 tarihinde mevcut vakıf hamamlarına ilişkin oluşturulmuş bir hamam yoklama defterini incelemektedir. Bu defter İstanbul’da mevcut 195 hamamı, yerleri, bağlı bulundukları vakıfları, kira gelirleri, gedik sahipleri ve kiracıları ile kayıt altına almaktadır. Defterde yer alan sayısal ve mekânsal veriler ışığında, bu çalışma 18. yüzyıl ortalarında Osmanlı İstanbulu hamamlarının kapsamlı bir mekânsal dağılımını yapmayı, hamamların özel mülk ya da vakıf olduğunu tespit etmeyi, gedik sahipleri ve müstecirlerinin sosyal profilini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Ayrıca, İstanbul hamamlarına dair şimdiye kadar bilinen en kapsamlı hamam tahririnin transkripsiyonunu vermektedir.Öğe 18. Yüzyıl Osmanlı İstanbul’unda Hamam Tellakları Üzerinde İktidarın Gözetimi(Abidin Temizer, 2020) Yaşar, Ahmet1730 isyanı sonrasında, Arnavut taifesi siyasi iktidar tarafından kamu düzensizliğinin ve artan şehir şiddetinin müsebbibi olarak görüldüler. Osmanlı başkentinde Arnavut taifesinin önemli bir kesimini oluşturan hamam tellaklarının 1731’den başlayarak sayımları yapıldı ve işe giriş ve çıkışlarının takip edilmesi sağlandı. İsyan sonrasının gergin ortamında bir tür Arnavut kovuşturması olarak başlayan hamam çalışanları üzerindeki gözetim, Osmanlı kefalet sisteminin parçası olarak sonraki dönemlerde de devam etmiştir. 1731’den 1822’ye dek uzanan süreçte İstanbul erkek hamamlarında çalışan tellak ve natırlar sayılmışlar, isim ve resimleriyle deftere kaydedilmişler ve kefalet yoluyla sisteminin bir parçası hâline getirilmişlerdir. Bu makale 1730 isyanı sonrasında İstanbul hamamlarındaki Arnavut tellakların kontrol edilmesine dönük fermanın 1731 -32-35, 1752, 1792 ve 1822 tarihlerindeki yoklamalarda izini sürmektedir. Ayrıca siyasi iktidarın bu yoklamalarla geliştirdiği gözetim mekanizmasının mahiyetini tartışmayı amaçlamaktadır.Öğe Havranlı Koca Seyit Ve Çanakkale(Beykent Üniversitesi, 2021) Donuk, Abdulkadir; Yaşar, AhmetBu kitap çalışması Beykent Üniversitesi ve Havran Seyit Onbaşı Ortaokulu arasındaki kardeş okul çalışmalarının bir parçası olarak ortaya çıkmıştır. Kitabın nüvesini, 19 Mart 2018 tarihinde Havran’da gerçekleştirilen “Seyit Onbaşı Sempozyumu” teşkil etmiştir. Prof. Dr. Abdulkadir Donuk’un (Beykent Üniversitesi) yönettiği sempozyumda Prof. Dr. Cezmi Eraslan (İstanbul Üniversitesi) Çanakkale savaşlarını değerlendirirken, Doç. Dr. Muhammed Erat (Çanakkale 18 Mart Üniversitesi) Seyit Onbaşı’nın Çanakkale Savaşı’ında etkin rolü hakkında bilgiler aktarmıştır. Bu kitap Havran’ın yetiştirdiği Çanakkale Savaşı’nın önemli kahramanlarından olan Seyit Onbaşı’nın savaştaki rolünü ve bu savaşın süreçlerini ortaya koyan bir çalışmadır. Havranlı Seyit Onbaşı ve Çanakkale Savaşı’nın çeşitli yönlerini irdeleyen bu çalışmada on makaleye yer verilmiştir. “İstiklâl Uğruna Can Veren Mehmed’in Mübarek Kanının Aktığı Yer: Çanakkale” başlıklı makalesinde Abdulkadir Donuk Çanakkale Savaşı özelinde vatan toprağını savunmanın önemini ve tarih şuuru bilincine sahip olmanın millet olmanın bir gereği olduğunu tartışmaktadır. “II. Abdülhamid’ten Mustafa Kemal Atatürk’e Vatan Müdafaasında Devamlılık” başlıklı makalesinde Cezmi Eraslan Çanakkale zaferine ulaştıran süreci ele almaktadır. Özellikle II. Abdülhamid döneminde Çanakkale Boğazı’nın savunması için çok elzem olan boğaz istihkâmlarının modernleştirilmesi, askerlerin barınma şartlarının iyileştirilmesi ve savunma hatlarının belirlenmesi çalışmaları üzerinde durmaktadır. Sonrasında ise Çanakkale savunmasının aşamalarını ve Mustafa Kemal’in bu zaferdeki etkin bolünü tartışmaktadır. Bu kitap çalışmasına Muhammet Erat dört makalesi ile katkıda bulunmaktadır. “18 Mart 1915 Zaferi’nin Kazanılmasında Mecidiye Tabyası’nın Rolü: Yüzbaşı Hilmi Bey, Seyit Onbaşı ve Diğer Kahramanlar” başlıklı makalesinde mikro ölçekte Mecidiye Tabyası’nda yaşananları ve bu muazzam gayretin baş aktörlerini mercek altına almaktadır. Diğer makalelerinde de Çanakkale cephesindeki deniz harekâtının ve Türk hava harekâtının detaylarını anlatmakta ve son olarak ise Çanakkale Cephesi’nde Türk ordusunun beslenmesi ve lojistik faaliyetleri konu edinmektedir. “Kahraman Seyit Onbaşı” başlıklı yazısında Mehmet Saray, Seyit Onbaşı’nın cephede gösterdiği olağanüstü cesareti ve vatanseverliğini dile getirmekte ve Ahmet Yurttakal’ın katkısıyla Seyit Onbaşı hakkında bazı belgelere yer vermektedir. “Çanakkale Savaşı’nda 14. Alay’ın Mustafa Kemal Atatürk’ün Emri Altındaki Faaliyetleri” başlıklı makalesinde M. Mutlu Karakaya, Çanakkale Savaşı literatüründe çok az yer verilen, ancak İtilaf Kuvvetleri’nin İstanbul’a giden yolu üzerindeki “nirengi oktalarında” karşılarına çıkmış olan 14. Alay ile bu alayın başarılarının mimarı Mustafa Kemal Atatürk’ün ilişkisini incelemektedir. “Çanakkale Muharebelerinin Kırılma Anı: 6-10 Ağustos Muharebeleri” başlıklı makalesinde Muzaffer Albayrak, Çanakkale’deki kara savaşlarının önemli bir kırılma anını ele almaktadır. 25 Nisan 1915 - 9 Ocak 1916 tarihleri arasında süren Çanakkale kara muharebelerinin sonuçları itibarıyla dengeleri Türk ordusu lehine çeviren kırılma anını teşkil eden, İngiliz-Fransız müttefik ordusunun büyük umutlarla giriştiği Arıburnu-ConkbayırıKocaçimen hattına yönelik kuşatıcı taarruz harekâtı ile Anafartalar tahiline yapılan çıkarma ve bu çerçevede icra edilen 6-10 Ağustos 1915 tarihleri arasındaki muharebeleri incelemektedir. Son olarak ise, “Çanakkale Muharebeleri’nin Türk Şiirine Yansıması” başlıklı çalışmasında Ali Şeylan, hem askerin ve halkın moralini yüksek tutmak hem de bir harp edebiyatının oluşmasına katkı sağlamak amacıyla şairler tarafından kaleme alınan Çanakkale Zaferi’ne dair şiirleri irdelemektedir. Bu çerçevede, Mehmet Akif’in “Çanakkale Şehitlerine”, Necmettin Halil Onan’ın “Bir Yolcuya”, Osmanlı padişahı V. Mehmed Reşad’ın Çanakkale Gazeli, Yahya Kemal Beyatlı’nın Çanakkale tahmisi, Ziya Gökalp’in “Çanakkale”, Enis Behiç Koryürek’in “Çanakkale Şehîdliğinde”, Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın “Çanakkale Destanı” vb. şiirlerini değerlendirmektedir. Abdülkadir Donuk & Ahmet Yaşar Beykent Üniversitesi, Tarih Bölümü Şubat 2020Öğe Mekân ve Yabancı: 18. Yüzyıl İstanbul’unda Bir Han Odasında Tek Başına Ölmek(Akdeniz Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, 2019) Yaşar, AhmetOsmanlı İstanbul’unda müdavimlerine konaklama ve çeşitli ticari imkânlar sunan şehiriçi hanlar, aynı zamanda bazı ‘yabancı’lar için hayatın sona erdiği yerlerdi. Şehirde yabancı olarak yaşayan bir han sakini han odasında yalnız başına ölebilirdi. Uzunca süre ikamet edilen han odalarında son nefesini veren bu kişilerden bazıları geriye bıraktıkları eşya ve malî miraslarıyla kayıt altına alınmaktaydılar. Vefat edenlerin geriye kalan her türlü menkul, gayr-i menkul, eşya ve paralarının tespit edilip kayıt altına alındığı tereke kayıtları han sakinlerinin maddi kültürü ve gündelik yaşam pratiklerine dair önemli ipuçları sunmaktadırlar. Her şeyin ötesinde bu malzeme, 18. yüzyılın ikinci yarısında bir han müşterisinin servetinin karakteristik özelliklerini anlama imkânı verir. Bu belgeler, han odasında ölen şehrin ‘yabancı’sının maddi dünyasının detaylarını, yaşamını sürdürebilmesi için gerekli olan uyku seti, keyif verici maddelerle ilgili tiryakiliğini gösteren kahve ve duhan takımları, mesleği ile ilgili aletler (asker için silahlar, kumaş tüccarı için top top kumaşlar vs.), giyim ve kuşam unsurları, sahip olduğu nakit para, kimlere borç verdiği ve kimlere borçlu olduğu gibi detayları görme imkânını sunar.Öğe Stratford Canning Albümü: 1809 İstanbulu’nda Mekân Tahayyülleri(Osman KÖSE, 2020) Yaşar, AhmetBu makale İngiltere’nin 19. yüzyılda doğudaki gözü olan Stratford Canning’e ait olan tasvir koleksiyonu hakkındadır. 1809 yılında İngiliz elçiliğine birinci kâtip olarak gelen Canning, Osmanlı başkentinin “azameti, giyimlerin renkliliği, konuşulan dillerin çeşitliliği”nden etkilenmiş, şahit olduğu gündelik hayat pratiklerini, kıyafetleri ve mekânları yerli bir Rum sanatçıya resmettirmiş ve bir albüm meydana getirmiştir. Bugün Victoria ve Albert Müzesi’nde bulunan bu albümde toplam 125 adet Osmanlı İstanbulu ile ilgili tasvir yer almaktadır. Bu 125 adet tasvirin 83’ü kıyafet albümü mahiyetinde olup toplumun farklı katmanlarından kişileri betimlemektedir. Geriye kalan 42’si ise İstanbul’da gündelik yaşam kareleri, çeşitli semtlerin panoramik görüntüleri ve şehir mekânları tasvirleridir. Tasvir edilen şehir mekânları arasında meydan çeşmesi, derviş tekkesi, bedesten, kahvehane, camii avlusu, kebapçı dükkânı ve hamam gibi şehir sakinlerine sosyalleşme imkânı sunan mekânlar yer almaktadır. Bu makale 19. yüzyılın başında Osmanlı İstanbulu’na dair renkli mekân tahayyülleri sunan bu albümü incelemekte ve bu mekân temsillerinin Osmanlı minyatür geleneği ile Avrupaî resim ve perspektif geleneklerini birleştirdiğini ve İstanbul’da şehir mekânlarına dair çok renkli ve katmanlı bir temsil sunduklarını ileri sürmektedirÖğe Türk Tarihinde Meclis(Beykent Üniversitesi, 2021) Donuk, Abdulkadir; Yaşar, Ahmet[Abstract Not Available]