Yazar "Budak, Olkan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 10 / 10
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Classifıcation of OECD Countries According to Health Data With Clustering Analysis(Ayşegül KAPTANOĞLU, 2024) Filiz, Mustafa; Budak, OlkanThis study was carried out to determine how OECD countries are clustered according to the determined health data, which ones are similar, and which countries are better. 36 countries were included in the study and 10 variables, which are among the health indicators of the countries, were used. Centroid tree graph and k-means clustering analysis, one of the non-hierarchical clustering analysis methods, were used to analyze the data. With the ANOVA test, the differences in the variables according to the clusters were determined. It was observed that seven clusters were formed in the centroid method. As a result of the K-mean clustering analysis, it was seen that the distance from the selected countries was the USA the least and Turkey the most. It has been seen that among the variables selected in the clustering of OECD countries under seven clusters, variables such as life expectancy at birth, infant mortality rate, per capita health expenditure, Gini coefficient, crude death rate, the share of health in GDP, and the number of nurses/midwives play an important role. It was concluded that the countries in the 1st cluster had the best values in terms of health indicators of 36 countries, and the countries in the 5th cluster had the worst values. In addition, as a result of the ANOVA test, it was decided that other health indicators other than maternal mortality rate, number of patient beds, and number of physicians play an important role in clustering OECD countries under seven clusters.Öğe Hizmetkâr Liderlik ve Örgütsel Güvenin İş Tatmini Üzerine Etkisinin Belirlenmesi: Sağlık Sektöründe Bir İnceleme(2023) Budak, Olkan; Erdal, Nurgül; Filiz, MustafaBu çalışmanın amacı, sağlık çalışanlarının hizmetkâr liderlik algılarının iş tatmini üzerindeki etkisinde örgütsel güvenin aracılık etkisini ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın evrenini Türkiye’de herhangi bir kamu sağlık kurumunda hizmet sunan sağlık çalışanları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise gönüllü katılım sağlayan 424 sağlık çalışanı oluşturmaktadır. Verilerin analiz edilmesinde betimleyici, tanımlayıcı, faktör analizi, korelasyon ve regresyon analizleri kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 25 paket programı aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre yapılan korelasyon analizi ile kullanılan değişkenler arasında çoklu doğrusal bağlantı sorunun olmadığı görülmüştür. Araştırma modelinde 10 adet hipotez geliştirilmiş ve hepsi de kabul edilmiştir. Hizmetkâr liderliğin örgütsel güveni ve iş tatmini etkilediği ve örgütsel güvenin de iş tatminini etkilediği bulgulanmıştır. Hizmetkâr liderlik algısının iş tatminine etkisinde örgütsel güvenin çok yönlü olarak aracılık özelliğine sahip olduğu görülmüştür. Sağlık çalışanlarının hizmetkâr liderlik algıları yükseldikçe, iş tatmin düzeylerinin arttığı ve bu ilişkiye önemli oranda ve olumlu yönde yön verdiği görülmüştür Sağlık çalışanlarının hizmetkâr liderlik algıları olumlu yönde arttıkça, işe daha çok tatmin duydukları ve daha fazla örgüte güvendikleri sonucuna ulaşılmıştır.Öğe KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN SİBER GÜVENLİK ALGISI ÜZERİNE ETKİSİ: Z KUŞAĞI ÖRNEĞİ(2023) Erdal, Nurgül; Filiz, Mustafa; Budak, OlkanBu çalışma, üniversite öğrencilerinin kişilik özelliklerinin ve siber güvenlik algıları üzerindeki etkilerini, çeşitli demografik değişkenlere göre inceleyerek farklılıkları ortaya çıkarmak için yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye’de 2022-2023 yılları arasında Artvin Çoruh Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulunda eğitim alan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmaya 387 öğrenci katılmış ve toplanan verile-rin SPSS 25 paket programı ile analiz edilmiştir. Öğrencilerin kişilik alt boyutlarından yumuşak başlılık boyutunun diğer kişilik tiplerine göre daha çok öne çıktığı ve nevro-tiklik boyutunun en düşük ortalamaya sahip olduğu görülmüştür. Siber güvenlik algısı ölçeğinin alt boyutlarından güvenilmeyenden kaçma boyutu en yüksek ortalamaya ve kişisel gizliliği koruma boyutunun en düşük ortalamaya sahip olduğu görülmüştür. Kişiliğin siber güvenlik algısının alt boyutlarından kişisel gizliliği koruma üzerindeki etkinin anlamlı olduğu görülmektedir. Kişilik alt boyutları ile siber güvenlik alt boyut-larından güvenilmeyenden kaçınma, önlem alma, ödeme bilgilerini koruma ve iz bı-rakmama boyutları arasında ilişkilerin anlamlı olmadığı görülmüştür. Kişilik özellikle-rinin ve siber güvenlik algısının alt boyutlarından hiçbiri öğrenim düzeyine göre de-ğişmediği görülmüştür. Öğrencilerin siber güvenlik alt boyutlarına ve kişilik alt boyut-larından dışa dönüklük, deneyime açıklık, nevrotiklik ve yumuşak başlılık düzeyleri-nin sosyal medya kullanım süresine göre değişmediği görülmüştür.Öğe The Mediating Role of Burnout Syndrome in Toxic Leadership and Job Satisfaction in Organizations(WALTER DE GRUYTER GMBH, 2022) Budak, Olkan; Erdal, NurgulToday, leaders who contribute positively to businesses, as well as leaders who contribute negatively to busi nesses are increasing day by day. This study was conducted to investigate the mediating effect of burnout syndrome (BS) on toxic leadership (TL) and job satisfaction (JS) in businesses. The results of the SEM analysis, using a sample of 412 participants working in public hospitals in the Marmara region of Turkey in İstanbul, show that toxic leadership (TL) has negative effects on burnout syndrome (BS) and job satisfaction (JS). Al though there are studies investigating the direct effect of toxic leadership on job satisfaction, there are lim ited data testing the burnout syndrome subcomponents on the effect of toxic leadership on job satisfaction. This research is critical in showing the mediating role of personal achievement burnout (PRS_Scc) dimension in the effect of toxic leadership (TL) on job satisfaction (JS) subcomponents.Öğe Mediation role of work engagement in the effect of healthcare professionals' perception of organizational trust and organizational support on perception of organizational cynicism(Springer, 2024) Filiz, Mustafa; Karagoz, Yalcin; Budak, Olkan; Erdal, NurgulThe aim of this study is to investigate the mediating role of work engagement in the effect of healthcare workers' perceptions of organizational trust and organizational support on organizational cynicism. A total of 306 healthcare workers participated in the research. Data was collected using scales for organizational trust, organizational support, organizational cynicism, and work engagement. Confirmatory factor analysis was conducted to validate the structure of the scales. The study employed PATH analysis to determine the mediating role of work engagement. The data were analyzed using SPSS and AMOS software. The findings established a negative relationship between perceptions of organizational trust and organizational support with organizational cynicism, which is partially mediated by the level of work engagement. Additionally, the study identified a negative relationship between the level of work engagement and organizational cynicism. Conversely, the study concluded that perceptions of organizational trust and support have a positive impact on work engagement levels. This research makes a significant contribution to understanding the effects of healthcare workers' perceptions of organizational trust and support on organizational cynicism and work engagement. Furthermore, these results could provide a valuable foundation for developing effective strategies in the management and practice of health organizations.Öğe Sağlık Bölümlerinde Okuyan Öğrencilerin Karanlık Üçlü Kişilik Özellikleri İle Sağlık Farkındalık Düzeyi Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi(2023) Budak, Olkan; Filiz, MustafaBu çalışmada amaç, sağlık bölümü okuyan öğrencilerin karanlık üçlü kişilik özellikle-rinin, sağlık farkındalık düzeyleri üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Çalışmanın evreni 2021-2022 bahar döneminde işletme fakültesi ve sağlık bilimleri fakültesinde eğitim gören 740 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklemi ise çalışmaya katılmayı kabul eden 304 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma verileri, karanlık üçlü kişilik ölçeği ve sağlık farkındalık ölçeği kullanarak toplanmıştır. Verilerin analizinde betimleyici, tanımlayıcı, açımlayıcı faktör, doğrulayıcı faktör, korelasyon ve regresyon analizleri kullanılmıştır. Karanlık üçlü kişilik özellikleri ile sağlık farkındalık düzeyleri arasın-daki ilişkiyi saptamak için çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, karanlık üçlü kişilik ölçeğinin yedi alt faktöre ve sağlık farkındalık ölçeğinin ise iki alt faktöre ayrıldığı görülmüştür. Öğrencinin gelir düzeyi, yaşadığı bölge ve yerle-şim yeri açısından karanlık üçlü kişilik özellikleri ve sağlık farkındalık düzeyinin farklılaşmadığı görülmüştür. Karanlık üçlü kişilik özelliklerinin sağlık farkındalık düzeyini etkilediği ve genel itibariyle bu etkinin negatif olduğu görülmüştür. Çalışma-da temel sonuç olarak, kişide karanlık üçlü kişilik özelliği arttıkça sağlık farkındalık düzeyi azalmaktadır.Öğe Sağlık Eğitimi Alan Öğrencilerin Karanlık Üçlü Kişilik Özellikleri ile Mutluluk Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(2023) Filiz, Mustafa; Erdal, Nurgül; Budak, OlkanBu çalışma da, üniversitelilerin karanlık kişilik özelliklerinin mutluluk düzeyleri üzerindeki etkisinin belirlenmesi ve demografik değişkenlere göre farklılıkların ortaya konulması amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini 421 sağlık eğitimi alan üniversite öğrencileri oluşturmaktadır. Karanlık üçlü kişilik ve mutluluk ölçeğinin kullanıldığı çalışmada, online anket yoluyla veriler toplanmıştır. Veriler normal dağılım gösterdiği için, farklılıkları belirleme de t-testi ve ANOVA testinden yararlanılmıştır. Karanlık üçlü kişilik ve mutluluk arasındaki ilişkiyi belirlemek adına çoklu regresyon analizinden yararlanılmıştır. Öğrencilerin, Narsisizm kişilik özelliklerinin en yüksek, Psikopati kişilik özelliklerinin ise en düşük değere sahip olduğu görülmüştür. Karanlık üçlü kişilik özellikleri ile mutluluk arasında anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Öğrencilerin mutluluk düzeylerinin %9’luk kısmının karanlık kişilik özellikleriyle açıklandığı görülmüştür. Gelir arttıkça mutluluğun arttığı ve erkek öğrencilerin kadın öğrencilere göre daha yüksek düzeyde Psikopati davranışı sergiledikleri tespit edilmiştir. Öğrencilerin mutluluk düzeyini, Makyavelizm ve Psikopati kişilik özellikleri olumsuz etkilerken, Narsisizm kişilik özellikleri ise olumlu yönde etkilemektedir.Öğe Satış temsilcisinden memnuniyetin müşteri bağlılığına etkisi: İlaç sektöründe hekim-tıbbi tanıtım temsilcisi ilişkisi temelinde bir uygulama(İstanbul Beykent Üniversitesi, 2019) Budak, Olkan; Gülsoy, Tanses YaseminBu çalışmanın amacı, hekimin tıbbi tanıtım temsilcisinden duyduğu memnuniyetin ilaç firmasına sadakati üzerindeki etkisini araştırmaktır. Tıbbi tanıtım temsilcisinin hekim-müşteri ile ilişkisi, işletmeler arası ilişkilerin önemli bir türüdür. Türkiye genelindeki 1.129 hekime, ilaçlarını en çok reçeteledikleri ilaç firmasının kendileriyle ilişkiyi yürütmekten birinci derecede sorumlu tıbbi tanıtım temsilcisini değerlendirmelerinin istendiği bir anket uygulanmıştır. Araştırmaya sadece uzman hekimler katılmıştır. Anketler, yüz yüze ve elektronik posta aracılığıyla toplanmıştır. Model, çoklu regresyon ile sınanmıştır. Ayrıca, aracılık etkileri de regresyon ile sınanmıştır. Bulgular, satış temsilcisinin özellikleri (satış temsilcisinin uzmanlığı ve hekimce algılanan gücü) ile hekimle kurduğu ilişkinin özelliklerinin (yakınlık ve benzerlik) satış temsilcisinden memnuniyet üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğuna işaret etmektedir. Aynı şekilde, satış temsilcisinin özellikleri ile hekim-satış temsilcisi ilişkisinin nitelikleri, hekimin satış temsilcisine güveni üzerinde anlamlı etkiye sahiptir. Tıbbi tanıtım temsilcisinin uzmanlığı ve gücü, hekimin reçeteleme davranışıyla ölçülen firma sadakati üzerinde anlamlı bir etkiye sahiptir. Ancak, hekimin ilaç firmasına duyduğu güven, firma sadakati üzerinde daha büyük bir etkiye sahiptir. Tıbbi tanıtım temsilcisinin hekimle yakınlığı veya benzerliği, hekimin firma sadakati üzerinde anlamlı bir etkiye sahip değildir. Hekimin firmaya duyduğu güven ile firmanın tıbbi tanıtım temsilcisine duyduğu güven birbirini etkilemektedir. Ancak, hekimin tıbbi tanıtım temsilcisine duyduğu güvenin ve tıbbi tanıtım temsilcisinden memnuniyetinin firma sadakati üzerinde aracılık etkisi bulunamamıştır. Araştırmanın sonuç bölümünde kısıtlara, gelecekteki araştırmalara ilişkin önerilere ve iki grupta incelenen yönetsel önerilere yer verilmiştir.Öğe THE MEDIATING ROLE OF GREEN TRUST IN THE EFFECT OF THE PREFERENCE FOR GREEN PRODUCTS ON THE PURCHASE INTENT OF HEALTH STUDENTS(PressAcademia, 2023) Budak, Olkan; Fılız, Mustafa; Nurgul ErdalPurpose- Today, sustainability is a very important concept so that future generations can live comfortable life. In this, it is very important to produce products that are compatible with nature, to trust the product or service, and to purchase them. This study was conducted to determine the mediating role of green trust in health education students' green product purchasing preferences. Methodology- The sample of the study consists of 330 students studying in health departments. In the analysis of the data, descriptive, explanatory factor, confirmatory factor, correlation and regression analyzes were performed. Findings- There is a significant relationship between green product preference and all sub-dimensions of green product preference (attitude, environmental concern, environmental knowledge, subjective rules) and green product purchase intention. There is a significant relationship between green product preference and green product trust in all sub-dimensions of green product preference (attitude, environmental concern, environmental knowledge, subjective rules). There is a significant relationship between trust in green products and purchasing green products. In the sub-dimensions of students' green product preferences and green product preferences (attitude, environmental concern, environmental knowledge), the effect on green product purchasing also has a mediating effect on the level of trust in green products. However, subjective rules do not have a mediating effect on green product purchasing, nor does the level of trust in green products. Conclusion- This study aims to increase the awareness of green products and green trust, which is important in sustainability, on purchasing behavior, especially among young people, and to make this a behavior. Thus, a comfortable life can be provided for future generations.Öğe Yeşil Pazarlama Ölçeğinin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 2023) Budak, Olkan; Filiz, MustafaBu çalışmada amaç yeşil pazarlama ölçeğinin Türkçe geçerlilik ve güvenirliliğini yapmak ve yeşil pazarlamanın çeşitli demografik değişkenlere göre farklılaşma durumunu incelemektir. Araştırma verileri, Türkiye genelindeki Üniversitelerde sağlık bölümlerinde çalışan 470 akademisyenden anket yoluyla elde edilmiştir. Ölçeğin uyarlama sürecinde açıklayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Demografik değişkenlere göre yeşil pazarlama algısının farklılık durumunu t testi ve Anova testi uygulanmıştır. Açıklayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen faktörler, doğrulayıcı faktör analizi ile test edilmiştir. Elde edilen bulgular, orijinal ölçekte yer alan 14 maddenin iki faktör altında toplandığını ve iki faktöre ait açıklanan toplam varyansın %66.575 olduğunu göstermektedir. Elde edilen iki boyutlu yeşil pazarlama ölçeğinin uyum indeks değerleri incelendiğinde uyum indekslerinin iyi uyum aralığında yer aldığı tespit edilmiştir. Akademisyenlerin cinsiyet, yaş ve mesleki deneyimleri açısından yeşil ürün pazarlama yaklaşımı değişmemektedir. Akademik unvana göre ürün boyutunun ve idari göreve göre yeşil ürün pazarlama algısının farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Araştırmanın kısıtlarından biri sadece Türkiye’de görev yapan ve sağlık bölümünde görev alan akademisyenlerin araştırmaya dahil edilmiş olmasıdır. Gelecekte yapılacak araştırmalarda farklı ülkelerde görev yapan ve farklı bölümlerde çalışan akademisyenlerin dahil edildiği araştırmalarla ülkeler bazındaki yeşil pazarlama algısına ait bulgular elde edilebilir. Sonuç olarak yapılan bu çalışma ile Türkiye şartlarında uygunluğu, geçerliliği ve güvenilirliği test edilmiş olan yeşil pazarlama ölçeği oluşturulmuştur.