Yazar "Demirelli, Levent" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bürokrasinin Siyasallaşması Kavramının Farklı Anlamları: Dilbilim Temelinde Bir Çözümleme Önerisi(2021) Demirelli, LeventSiyaset ile bürokrasi arasındaki ilişkilerin en önemli boyutlarından birini oluşturan bürokrasinin siyasallaşması, Kamu Yönetimi Disiplini’nin kuruluşuna önayak olan çalış-maların merkezinde yer almanın yanı sıra, 20. yüzyılın başından bu yana daima önemini ve popülerliğini koruyan bir inceleme konusu olagelmiştir. Klasik Yaklaşım tarafından partizanlaşmayla eş anlamlı olacak şekilde kullanılan bürokrasinin siyasallaşması kav-ramı, siyaset-bürokrasi ilişkisinin farklı boyutlarına ışık tutan Bürokratik Siyaset Yakla-şımı ile Asil-Vekil Yaklaşımı’nın etkisiyle, 1980’lerden itibaren biri siyaset-bürokrasi arasındaki uyum ve tamamlayıcılığa, diğeri ise iktidarın siyasal taleplerine duyarlı ol-makla beraber yeterli bir bürokrasiye işaret eden -ve her iki koşulda da partizanlaşma tanımından oldukça uzakta olan- iki yeni anlam daha yüklenmiştir. Göstergebilim termi-nolojisiyle ifade edilirse, tek bir gösterenin üç farklı gösterileni işaret ettiği böylesi bir durum, belirsiz bir göstergeye, dolayısıyla bürokrasinin siyasallaşmasına dair farklı ta-nımlar arasında net bir ayrım yapılamamasına ve karışıklığa neden olmuştur. Siyaset-bürokrasi arasındaki ilişkileri irdeleyen yaklaşımlar temelinde bürokrasinin siyasallaş-ması kavramının üç farklı tanımını ortaya koymayı amaçlayan bu çalışmanın iddiası, söz konusu tanımların, çözümlemeyi ve kavrayışı kolaylaştırma amacına dönük olarak, dilbi-limde zıt anlamlı kelimelerin sınıflandırılmasına ilişkin üç karşıtlık türü temelinde ele alınabileceğidir. Çalışma kapsamında, bürokrasinin siyasallaşmasına dair olarak alan-yazında karşılaşılan ve yukarıda ifade edilen üç tanımdan birincisi kutupsal karşıtlık, ikincisi ilişkisel karşıtlık, üçüncüsü ise dereceli karşıtlık türüyle ilintilendirilmiştir.Öğe CUMHURBAŞKANLIĞI HÜKÜMET SİSTEMİNDE TÜRK KAMU PERSONEL YÖNETİMİNİN ÖRGÜTLENMESİ(2020) Demirelli, Levent; Aydın, RecepHaziran 2017’den itibaren, Türkiye’de yeni bir hükümet sistemi,Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi (CHS) uygulamadadır. Hükümet sistemindekideğişiklik, kamu yönetimi teşkilatlanmasında da kimi değişimleri beraberindegetirmiştir. Türkiye’deki kamu personel yönetiminin (merkezi) örgütlenmesi,değişime konu olan alanlardan biridir. Bu çalışma, yeni hükümet sistemine geçişsonrasında oluşturulan yeni kamu personel yönetimi örgütlenmesinin ana hatlarınıortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Çalışmanın amacı doğrultusunda, ilgili mevzuatadayalı olan ve hem CHS öncesindeki hem de CHS dönemindeki personel yönetimiörgütlenmesini içeren bir veri seti oluşturulmuştur. Oluşturulan veri setiyle, bir yandanyeni kamu personel yönetimi örgütlenmesinin bileşenleri ve bunların kapsamları,görevleri, işlevleri ve rolleri —CHS öncesiyle karşılaştırmalı bir biçimde—netleştirilmeye çalışılırken, diğer yandan elde edilen bulgularla yeni personel yönetimiörgütlenmesine dair yeni gelişmekte olan yazında öne çıkan iki tespit sınanmıştır.Çözümleme sonucunda CHS döneminde yeni kamu personel yönetiminden sorumluçatı kurumun Cumhurbaşkanlığı, örgütlerin ise Strateji ve Bütçe Başkanlığı (SBB)ile İnsan Kaynakları Ofisi (İKO) olduğu tespit edilmiştir. SBB’nin ‘yönetici-politikayapıcı’, İKO’nun ise ‘uygulamacı’ rolüyle öne çıktığı görülmüştür. Oluşturulan verisetinden elde edilen bulguların, yeni kamu personel yönetimine dair ilgili yazındaifade edilen tespitlerden biri olan ‘yetki karmaşası/çatışması’ tespitiyle örtüşmediği,diğer ‘çok parçalılık’ tespitininse Cumhurbaşkanlığının bir çatı örgüt hâline gelişibağlamında yeniden değerlendirilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.Öğe Different Meanings of the Politicization of Bureaucracy as a Concept: An Analysis Proposal based on Linguistics(Ankara Haci Bayram Veli Univ, 2021) Demirelli, LeventThe politicization of bureaucracy, which indicates one of the most significant aspects of politics-bureaucracy relations, had been at the center of studies leading to the establishment of Public Administration Discipline, and has always maintained its importance and popularity as a subject matter since the beginning of the 20th century. Though it was used as a synonym of partisanship by Classical Approach, the politicization of bureaucracy, by virtue of Bureaucratic Politics Approach and Principle-Agent Approach that shed light on the different aspects of the politics-bureaucracy relations, gained two new meanings by the 1980s. While first meaning underlines harmony and complementarity between politics-bureaucracy, the second points a responsive and competent bureaucracy. Such a case, as it indicates one single signifier for three signifieds from the point of semiotics, has prevented us to demarcate an obvious distinction between different meanings of the concept. In order to ease analyzing and comprehending, this study, which aims to present three different meanings of the politicization of bureaucracy, claims that these different meanings can be examined via three types of antonyms in linguistics. While first meaning is related with complimentary antonym, second and third are matched with relational antonym and graded antonym respectively.Öğe Kurthan Fisek as the Founder of the Marxist Tradition in the Public Administration Discipline in Turkey(Turkiye Orta Dogu Amme Idaresi Enstitusu, 2018) Demirelli, Levent; Aydin, RecepFollowing the agreements between the U.S.A., the U.N. and Turkey, the public administration discipline in Turkey had been established by foreign academics in 1950s, and the duty of disseminating-advancing the discipline was left to native academics by the 1960s. As being a member of the first young academic generation of the period following the handover between foreign and native academics, Kurthan Fisek is the one who made many studies during his interrupted academic life, which started as a research assistant in the public administration department of the Faculty of Political Science in 1966. Two main factors, namely, his academic lift in that department and Marxism affected his studies. The combination of these two factors produced the re-interpretation of the mainstream public administration knowledge with the method, concepts and categories of Marxism and gave a birth to a new -Marxist- tradition in the discipline.Öğe Liyakat-Patronaj Ekseninde Türkiye’de Üst Kademe Kamu Yöneticisi Profilleri: AFAD İl Müdürleri Üzerinde Bir İnceleme(2023) Demirelli, LeventKamu yönetimi örgu?tlenmesinin farklı kademelerine, özellikle de tepe noktalarına yapılan atamalar yalnızca basın organlarının veya kamuoyunun değil, aynı zamanda kamu yönetimi disiplininin de en çok ilgi gören konularından bir olagelmiştir. Kamuoyunda ve medyada olduğu gibi kamu yönetimi yazınında da kamu örgu?tlerinin tepe noktalarına yapılan atamalar, atanan kişinin nitelikleri esasında olmak u?zere çoğunlukla liyakat-patronaj ikiliği içerisine sıkıştırılarak değerlendirilmiştir. Bu tu?r değerlendirmeler, siyaset-yönetim, liyakat-patronaj, seçilmiş-atanmış gibi birtakım keskin karşıtlıklara dayalı bir çerçeve ortaya koyan kamu yönetimi disiplini sınırları içerisindeki klasik yaklaşımın çözu?mlemeler u?zerinde hâlâ etki sahibi olduğunu gösterir. Liyakat ve patronaj kavramlarına dair tanımlamaları hayli belirgin olduğundan, klasik yaklaşım açısından bakıldığında bir kamu örgu?tu? yöneticisinin atandığı görevle olan ilişkisi, liyakat veya patronaj kavramlarından yalnızca biriyle nitelendirilebilir. Son yıllarda kamu yönetimi yazınında, klasik yaklaşımın somut örnekleri çözu?mleme konusunda yetersiz kaldığı du?şu?ncesinden hareketle konuyu liyakat-patronaj karşıtlığı yerine daha esnek bir yaklaşımla liyakat-patronaj ekseni u?zerinde çözu?mlemeyi uygun gören yeni bir yaklaşım belirmiş ve bu yaklaşıma uygun yeni yönetici profilleri ortaya konulmuştur. Yazındaki söz konusu yaklaşımı esas alan bu çalışma, Tu?rk kamu yönetimi örgu?tlenmesinin tepe noktalarında görev yapan yönetici profillerine odaklanmakta ve bunu AFAD il mu?du?rlerini esas alarak gerçekleştirmektedir. Çalışma kapsamında, yazında ortaya konulan yönetici profillerinden, Tu?rk kamu personel sisteminden ve çalışma kapsamında toplanan verilerden hareketle altı yönetici profilinden oluşan bir yönetici modeli oluşturulmuştur. Oluşturulan yönetici modeli, R yazılım dili temelinde veri kazıma yöntemiyle her bir il mu?du?rlu?ğu?ne ait internet sayfasından elde edilen muvazzaf AFAD il mu?du?rlerine ait özgeçmişlerde yer alan bilgiler özelinde değerlendirilmiştir. Yapılan değerlendirme sonucunda, AFAD il mu?du?rlerinden yu?zde 52’sinin patronaj ekseni u?zerinde u?ç, geriye kalan yu?zde 48’inin liyakat ekseni u?zerinde iki olmak u?zere toplam beş farklı profil sergilediği tespit edilmiştirÖğe Türkiye’deki Kamu Yönetimi Disiplininde Marksist Geleneğin Kurucusu: Kurthan Fişek(2018) Aydın, Recep; Demirelli, LeventTürkiye’de kamu yönetimi disiplini, 1950’li yıllarda, ABD, BM ve Türkiye arasında yapılan teknik yardım anlaşmalarının gereği olarak, yabancı öğreticiler eliyle kurulmuş, disiplinin yaygınlaştırılması-geliştirilmesi görevi ise 1960’lı yıllara doğru yerli öğreticilere devredilmiştir. Devir-teslimin akabinde kamu yönetimi alanında yetişen ilk genç akademik kuşaktakilerden olan Kurthan Fişek, 1966 yılında SBF Kamu Yönetimi kürsüsünde asistanlıkla başlayan kesintili akademik yaşamına birçok çalışma sığdırmıştır. Çalışmalarının içeriğini başlıca iki etken belirlemiştir: Kamu yönetimi kürsüsündeki akademik yaşamı ve Marksizm. İki etkenin birleşimi ise ana akım kamu yönetimi bilgisinin Marksizmin yöntem, kavram ve kategorileriyle yeniden yorumlanmasıyla neticelenerek, Türkiye’deki kamu yönetimi disiplininde yeni -Marksist- bir geleneğin oluşumuna yol açmıştır.