Yazar "Tabak, Melisa Yudum" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Instagram hikaye efektleri kullanımının estetik cerrahiyi kabul etme ve benlik saygısı ile ilişkisinin incelenmesi(İstanbul Beykent Üniversitesi, 2022) Tabak, Melisa Yudum; Kahraman, SüleymanÇalışmanın temel amacı, Instagram hikaye efektleri kullanımının estetik cerrahiyi kabul etme ve benlik saygısıyla ilişkisinin incelenmesidir. Günümüz teknolojisinde özellikle Instagram'da hızla yaygınlaşan güzellik efektleri kadınlar tarafından sıklıkla kullanılmaya başlanmıştır. Bu efektler yüze estetik işlemler ve makyajlar yaparak yüzü adeta kusursuzlaştırmaktadır. Bu kusursuzlaştırma estetik cerrahi uzmanlarının bile hastalara sunamayacağı boyutlardadır. Dolayısıyla efekt kullanımının yaygınlığı düşünüldüğünde bu durumun kadınların güzellik algısını bozabileceği, benlik saygılarını düşürebileceği ve onları estetik cerrahiye yönlendirebileceği öngörülmüştür. Bu çerçevede Instagram Hikaye Efektleri Kullanım Ölçeği (IHEKÖ) geliştirilmiş, estetik cerrahiyi kabul etme ve benlik saygısıyla ilişkisi incelenmiştir. Çalışma 2022 yılında çevrimiçi ortamda Google Formlar aracılığıyla hazırlanan anketin çeşitli sosyal medya platformlarında (Instagram, Whatsapp, Facebook) ve e-posta gruplarında paylaşılmasıyla ulaşılan 506 Instagram hikaye efektleri kullanıcısı kadının verilerinden oluşmaktadır. Çalışmanın veri toplama araçlarını Sosyodemografik Bilgi Formu, Instagram Hikaye Efektleri Kullanım Ölçeği, Estetik Cerrahi Kabul Ölçeği ve Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği oluşturmaktadır. Toplanan veriler, SPSS programı kullanılarak; korelasyon, regresyon, bağımsız örneklem t-test ve one-way Anova testleri aracılığıyla analiz edilmiştir. Çalışma bulguları Instagram hikaye efektleri kullanımıyla estetik cerrahiyi kabul etme ve benlik saygısı arasında anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Aynı zamanda estetik cerrahiyi kabul etme ve benlik saygısının düşmesi, Instagram hikaye efektlerinin kullanımı ile açıklanabilmektedir. Çalışmanın bir diğer önemli bulgusu ise Instagram'da hikaye efektlerini kullanmanın güzellik algısını olumsuz etkilediğini göstermektedir.Öğe Instagram Story Effects Usage Scale (ISEUS): A Scale for User Tendencies in Social Media(Turkish Psychological Counseling and Guidance Association, 2024) Tabak, Melisa Yudum; Kahraman, SüleymanIn today's technology, especially on Instagram, story effects have been used frequently by women. These effects make the face perfect by performing aesthetic procedures and make-up on the face. As a result of this perfection, the use of Instagram story effects can negatively affect women's perceptions of beauty. Additionally, the usage of beauty affects might make women have poor body image by diminishing their self-esteem and confidence and raising their social anxiety. This may lead to a rise in young girls seeking plastic surgery, particularly during adolescence. A scale related to the use of Instagram story effects and its effect on the perception of beauty has not previously been developed in order to measure this situation. Including this scale in the literature will open the door for further research that will support and raise awareness of the issue. As a result, an 8-item Instagram Story Effects Usage Scale (ISEUS) was developed in this study using data from 147 Instagram story effects users. In order to reveal the construct validity of ISEUS, exploratory and confirmatory factor analysis was applied. The results show that the developed scale's psychometric properties are satisfactory. ISEUS is intended to be used in a variety of research projects that bring together different disciplines. © 2024 The Authors.