Yazar "Seyidova, Reyhana" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Çocukluk çağı travmalarının yaşam doyumu üzerindeki etkisinde duygu düzenleme becerilerinin aracı rolü(İstanbul Beykent Üniversitesi, 2022) Seyidova, Reyhana; Ebadi, HüseyinBu araştırmada çocukluk çağı travması olan bireylerde yaşam doyumu ile bilişsel duygu düzenleme becerileri arasındaki ilişki incelenmiştir. Çocukluk çağında edinilen travmalar kişinin yetişkin dönemindeki yaşam doyumunu ve duygularını düzenlemedeki becerilerini oldukça etkilediğinin görüldüğünü konu alan araştırmamın amacı çocukluk çağı travmalarının bireyin yaşam doyumu ve duygu düzenleme becerilerine hangi ölçüde etki ettiğini ölçmekten ibarettir. Literatürde bu konuları ayrı ayrı kapsayan, farklı alanlarda çalışmalar olsa da, her üç konunun birlikte ele alındığı bir çalışma bulunmadığı için, yapılan bu araştırmanın verimli olacağını ve literatürdeki boşluğu kapatacağı düşünülmektedir. Bu tezin amacı çocukluk çağı travması olan bireylerde sıklıkla görülebilen yaşam doyumu üzerinde duygu düzenleme becerilerinin aracı rolünün olup olmadığını değerlendirmektir. Yapılan araştırma 18-45 yaş aralığındaki 455 katılmcı ile yürütülmüştür. Araştırmaya katılmayı onaylayan katılımcılara Sosyodemografik Bilgi Formu, Çocukluk Çağı Ruhsal Travma Ölçeği, Bilişsel Duygu Düzenleme Ölçeği ve Yaşam Doyumu Ölçeği uygulanmıştır. Araştırmanın hipotezlerinin test edilmesi için veriler istatistik paket programına aktarılmış ve bağımsız örneklemler t-testi, tek yönlü ANOVA, Pearson Korelasyonu ve çoklu Regresyon Analizi uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, erkeklerde, tam zamanlı çalışanlarda, lise mezunlarında, ebeveyni dışında biri tarafından bakım sağlananlarda, çocukluk çağında travmatik bir olay yaşadığını belirtenlerde, olaylara karşı duygu kontrolü sağlayamadığını belirtenlerde ve ruhsal bozukluk tanısı alan katılımcılarda çocukluk çağı travmaları ve bilişsel duygu düzenleme güçlüğü puanları anlamlı düzeyde daha yüksek bulunmuştur. Ayrıca, lisansüstü mezunlarında, kadınlarda, yarı zamanlı çalışanlarda, ebeveyni tarafından büyütülenlerde, çocukluk çağında travmatik olay yaşamamış olanlarda, olaylara karşı duygularını kontrol altına alabildiğini belirtenlerde ve ruhsal bozukluk tanısı olmayanlarda yaşam doyumu puanları anlamlı düzeyde daha yüksek bulunmuştur. Korelasyon bulgularına göre, genç katılımcıların çocukluk çağı travmaları ve bilişsel duygu düzenleme güçlüğü puanlarının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Çocukluk çağı travma alt boyutları ve toplam puanları ile yaşam doyumu ve bilişsel duygu düzenleme becerileri negatif yönlü; bilişsel duygu düzenleme güçlükleri pozitif yönlü ve anlamlı ilişkili bulunmuştur. Yaşam doyumunun yordayıcıları incelendiğinde, duygusal ihmal, fiziksel ihmal ve bilişsel duygu düzenleme güçlüklerinin yaşam doyumunu negatif yönlü ve anlamlı düzeyde yordadığı saptanmıştır. Bilişsel duygu düzenleme güçlüklerinin yordayıcıları incelendiğinde, fiziksel ve duygusal ihmal alt boyutlarının bilişsel duygu düzenleme güçlüklerini anlamlı düzeyde yordadığı saptanmıştır. Çocukluk çağı travmalarının yaşam doyumu ile ilişkisinde bilişsel duygu düzenleme güçlüklerinin aracı rolü incelendiğinde, fiziksel ve duygusal ihmal alt boyutlarının yaşam doyumu üzerindeki etkisinde bilişsel duygu düzenleme güçlüklerinin kısmi aracı rolü olduğu saptanmıştır. Araştırma bulguları çocukluk çağı travmalarının erişkinlerde yaygınlığı ve ilişkili faktörlerin incelenmesi bakımından ilgili literatüre katkı sunmaktadır. Gelecekteki araştırmalarda erken dönem yaşantıları ve sonuçlarının inceleneceği destekleyici araştırmaların yürütülebileceği düşünülmektedir.