Yazar "Pekol, Tuba Meltem" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Demonizing Woman: The Myth of Medusa and Its Depiction on Works of Art(Istanbul University, 2023) Pekol, Tuba Meltem; Alban, GillianThis compilation article interprets how the Myth of Medusa, which has ancient roots and which portrays a creature that turns those who look directly into her eyes into stone, has inspired various fields of art since ancient times, and how it is handled in different works of art, stories and images. Within the content of the compilation, this article claims that while the Medusa myth is interpreted in terms of gender inequality, social judgement and female identity, it is reflected in works of art as an indicator based on the prejudiced preferences of a patriarchal society. The main purpose of this article is to present the narratives of Medusa , who is often seen only as a symbol of evil, danger, or a simple object that men can have, and to show how the manifestation of these narratives indicates this in works of art. This article incorporates the following texts and graphics: the book of Metamorphoses, Ovid’s epic poem, Hesiod’s Theogony, Judgement of Paris Myth, the Epic poem The Iliad by Homer, the Statue of Perseus with the head of Medusa by Benvenuto Cellini, the book of “Paragone Delle Arti” by Leonardo Da Vinci, Caravaggio Michelangelo Merisi da Caravaggio Shield, the logo of Versace brand, the poem Aspecta Medusa by Dante Gabriel Rossetti, and Holding Our Own: The Selected Poems of Ann Stanford. The basic principle of the article accepts that Medusa is a myth of social and cultural identity but claims that this myth is based on the prejudiced preferences of a patriarchal society. Medusa is a woman sentenced to death because of her identity and her actions against patriarchal norms. Such a situation caused Medusa’s transforming gaze to become a source of threat and danger.Öğe Interpretation of Multiple Personality Perception in Women through the Cinematic Universe(Istanbul University, 2024) Pekol, Tuba MeltemDaldry, S. (Director). (2002). The Hours [Film]. Miramax Films, Scott Rudin Productions.Öğe Love and woman's captivity on the screen: A comparative analysis of Christophe Gans' La Belle et La Bête and Olivia Wilde's Don't Worry Darling(İstanbul Beykent Üniversitesi, 2024) Pekol, Tuba Meltem; Arslan, SevalChristophe Gans'ın Güzel ve Çirkin ve Olivia Wilde'ın Dert Etme Sevgilim eserleri, erkekler için ütopya niteliğinde bir dünya tasvir ederken, kadınlar için bu iki filmin tasvir ettiği bir distopyadır. Her iki eserde de kadınlar, erkeklere boyun eğdirilmekte ve sadece cinsiyetlerinden dolayı erkekler tarafından sürekli kontrol altına alınmaktadır. Bu tezde, distopik nitelik taşıyan toplumda, kadınların karşılaştığı durumları inceledim ve erkeklerin kadınlara takıntılı olmasının, kadınlara yönelik baskının kaynağı olduğunu ve bu durumun da kadınların sefaletine ve ayrıştırılmaya yol açtığını ileri sürdüm. Her iki filmde de farklı distopya yaratımları, kadınların esaretinin temel nedeni olan masallara odaklanıyor. Toplumdaki tüm anlatılar, erkek egemen toplum ve söylem tarafından şekillendirildiği için, erkekler, kadınları kontrol altına almak için, kendi hayallerinde bir aşk anlayışı yaratır. Bu yeni anlayış sistemi, kadınları bu aşka bağlamakta ve kadınların kontrolleri dışında, onları mağdur duruma indirgemektedir. Bu çalışmanın amacı, masalların kökeninin mitlere dayandığını ve gücünü erkeklerden aldığı için diğer nesillere aktarılırken, erkekleri destekleyici, kadınları aşağılayıcı durumlar yarattığını ortaya koymaktır. Temsil yoluyla sunulan masallar, kadınların kimlik kaybına uğramasına yol açmakta ve distopik bir kurguya dönüşmektedir.