Tez Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Ambalaj tasarımının marka kimliğindeki yeri 2018 Pentawards Yarışması örneği(İstanbul Beykent Üniversitesi, 2019) Eroğlu, Gökhan Rıdvan; Yurttaş, Özge UluğAmbalaj ve marka kişiliği kavramları hem birbirleri ile birlikte işleyen hem de birbirlerini besleyen kavramlardır. Markanın, marka değeri kapsamında tüketiciye yansıttığı kişiliği, tüketici ile ilk kez fiziki olarak ambalaj ile karşılaştığında oluşmaktadır. Ambalaj çoğunlukla marka adına tüketici ile iletişime geçen ilk somut unsur olarak karşımıza çıkmaktadır. Literatürde ambalaj ve ambalaj tasarımı konusunda örnek oluşturabilecek yeterli sayıda kaynak bulunmaması, ambalaj tasarımı ile marka kimliğinin ilişkisini inceleyen çalışmaların ise çok az sayıda olması nedeni ile ileride yapılabilecek çalışmalara katkı sağlamak amaçlanmıştır. Bu çerçevede çalışmada Pentawards yarışması'nda 2018 yılında ödül alan ambalajlar, ambalaj tasarımında grafik tasarım öğeleri, türü ve işlevlerine göre incelenmiş ve ambalaj tasarım uygulamalarında marka kimliği ilişkisi ele alınmıştır. Tezin birinci bölümünde; ambalaj tasarımı, ambalajın tanımı ve tarihçesi, ambalaj tasarımında grafik tasarım öğeleri, ambalajın türleri ve işlevleri anlatılmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde ise; marka ve marka kimliği, markanın tanımı tarihçesi, markanın ürün ilişkisi, marka kimliği kavramı, marka sembolleri, marka kişiliği, marka kültürünün işlevleri ve boyutları, davranış ve iletişim konularına değinilmiştir. Üçüncü ve son bölümünün kapsamı biraz daha geniştir. Bu bölümde araştırmanın problemi, amacı, önemi, kapsam ve sınırlıkları, yöntemi, bulgular ve sonuçları, Pentawards Yarışması hakkında kapsamlı bilgilere yer verilmiş ve yarışmada 2018 yılında ödül alan ambalajlar içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir.Öğe Beş dilli Mançuca sözlük'te Uygurca bitki isimleri(İstanbul Beykent Üniversitesi, 2022) Eyüboğlu, Büşra; Yunusoğlu, MağfiretTez çalışmamız, Çin'de Mançular tarafından kurulan Çing (Qing, 1664-1912) Hanedanlığı Dönemi'nde beş farklı dilin karşılaştırılmalı olarak ele alındığı ve Beş Dilli Sözlük olarak bilinen büyük sözlüğü içermektedir. Eser 18. yy'da tamamlanmış olup eser üzerinde 2013 yılında Almanya'da kapsamlı bir çalışma yapılmış, beş dili içine alan sözlük maddeleri transkribe edilmiştir. Sözlük çok hacimli olduğundan biz sadece bitkilere ait bir bölümü tez konusu yaptık. Tezimizde bitki bölümü ve bu bölümdeki maddeler karşılaştırmalı olarak ele alınmıştır. Ayrıca eser ve yazıldığı dönemle ilgili de bilgi verilmiştir. Çince adı Yu-Zhi Wu-Ti-Qing-Wen-Jian, Uygur Türkçesiyle òanniñ fütükän beş úısmi úoşúan òät Mancu sözniñ ayrí mäcín òäti (Han Tarafından Düzenlenen Beş Dilli Sözlük) olarak adlandırılan bu sözlük Mançuca-Tibetçe-Moğolca-Uygurca-Çince olmak üzere beş dilli hazırlanmış, kelimeler alfabetik sıraya göre değil bölümlerin içeriğini oluşturan kategorilere göre sınıflandırılmıştır. Tezimize konu olan Sözlük'te geçen Uygurca bitki isimlerini karşılayan kelimeler, Sözlük'ün 28-31. bölümleri arasında yer almaktadır. Eserde 28. Bölüm, Meyveler Bölümü, (mivälarniñ ser cemi s. 3958- 3985), 29. Bölüm Otlar Bölümü, (otniñ ser cemi, s. 3986- 4017), 30.Bölüm, Ağaçlar Bölümü, (daraòtniñ ser cemi s. 4018- 4076), 31.Bölüm, Çiçekler Bölümü, (gülniñ ser cemi s. 4077-4112) şeklinde yer almaktadır. Ayrıca orijinal nüshaya, ana bölümlere ek olacak şekilde daha sonradan eklenen bölümler vardır. Biz nüshaya sonradan eklenen bu bölümlere, çalışmamızda yer vermedik. Çalışmamızda Almanya'da Oliver Corff öncülüğünde yapılan Auf Kaiserlichen Befehl Erstelltes Wöterbuch des Manjurischen in fünf Sprachen Fünfsprachenspiegel adlı çalışmanın yöntemlerinden yararlanılmış, Beş Dilli Mançuca Sözlük'teki bitki isimlerinin transkripsiyonu, günümüz Türkçesindeki karşılığı, gerekli yerlerde kapsamlı açıklamalar yapılmıştır. Her sözcüğün Latin alfabeli transkripsiyonu yanında orijinal metindeki Arap harfli biçimine, Mançuca ve Çince transkripsiyonunun okunuşuna da yer verilmiştir. Yer yer bitki isimlerinde fonetik benzerlik gösteren kelimelerin Moğolcalarına ve bitki adlarının büyük çoğunluğunun Latince isimleri de eklenmeye çalışılmıştır. Çalışmamızın ele alınış sebebi; Türkoloji sahasında bilinen, ancak Türkiye'de ve dünyada fazla bilinmeyen, üzerinde de henüz ayrıntılı çalışma yapılmayan, Çin'deki Mançu Hanedanlığı döneminde yapılmış bu eseri tanıtmak, eserin fizikî yapısıyla ve içeriğiyle ilgili bilgi vermek, seçtiğimiz dört bölüm üzerinde transkripsiyonlu incelemesini yapmak ve alandaki çalışmalara katkı sağlamaktır. Tezimizde, Uygurca Bitki İsimleri (otlar, ağaçlar, meyve ve çiçek adları) ayrıntılı incelemeye tabi tutulmuştur. Gerçi bazı bitki isimleri Mançuça madde başının anlam ve ses çevirisinden ibaret olsa da biz daha çok Türkçe kökenli olan bitki isimlerinin kökenleri, bu isimlerin türetim biçimleri, nasıl oluşturuldukları, hangi isimlerin günümüz Türkiye Türkçesinde aynen kullanılmaya devam ettiği konularına yoğunlaştık ve bunlar üzerindeki tespitlerimizi aktarmaya çalıştık. Ayrıca çalışmanın Türk kültüründeki bitki adlarının lehçeler arası tarihi karşılaştırma noktasında da faydalı olmasını ümit ediyoruz.Öğe Eski Uygurca Maitrisimit'te ikilemeler (Kumul nüshası)(İstanbul Beykent Üniversitesi, 2019) Yıldız, Sümbül Begüm; Yunusoğlu, Mağfiret Kemalİkilemeler bir dilin söz varlığı içinde yer alan önemli unsurlardır. Onları önemli kılan bir özelliği de dilin zenginliği ve ifade gücünü göstermedeki temel dil birimlerinden olmasıdır. Türk dilinde ise ikilemeler Göktürk Yazıtlarından itibaren tespit edilmiş, Eski Uygur Türkçesi döneminde sayıca çoğalarak hem yapı bakımından hem anlam bakımından gelişme göstermiştir. Bugüne kadar Türk dilinin tarihi kaynakları üzerinde yapılan çalışmalarda ikilemeler de birçok çalışmanın konusu olmuştur. Söz konusu çalışmalarda araştırmacılar, genellikle metinlerden tarayıp elde ettikleri malzemeleri ikilemelerin özelliğine göre sınıflandırarak yorumlamaya çalışmış, sonunda da dizinini çıkarmışlardır. Bu çalışmanın amacı, Eski Uygur Türkçesi literatürü içinde önemli bir yere sahip olan Türklerin bilinen ilk drama türündeki eseri olarak bakılan ve aynı zamanda Budizm inancının yayılmasına katkı sağlayan Maitrisimit (Öğe Okul yöneticilerinde örgütsel ahlaki iklim (örgütsel etik), örgütsel vatandaşlık ve örgütsel bağlılık ilişkisi: Şişli ilçesi örneği(İstanbul Beykent Üniversitesi, 2009) Öztürk, Hasan Fehmi; Zehir, CemalEğitim örgütlerinin, toplum için önemli olan görevlerini yerine getirebilmesi için, yapısının temelini oluşturan insan kavramının iyi yönetilmesi gereklidir. Eğitim örgütlerinin amaçlarına ulaşması her zaman ortaya koyduğu denetim mekanizmasıyla mümkün olmaz. Hedefe ulaşmak, eğitim-öğretim işlerine gönüllü, katkıda bulunmaya istekli, örgütsel vatandaşlık, örgütsel etik ve örgütsel bağlılık özelliklerini edinmiş yöneticilerle mümkündür.Bu çalışmada örgütsel ahlaki iklim, örgütsel bağlılık ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Okul yöneticilerinin demografik özellikleri ile örgütsel bağlılık, örgütsel etik ve örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişkiler çeşitli açılardan ele alınmıştır. Ölçme aracı olarak anket kullanılmıştır. Bu amaçla İstanbul İli Şişli İlçesindeki resmi ve özel okullarda çalışan 228 okul yöneticisine anketler ulaştırılmış 119 adedi geri dönmüştür. Elde edilen veriler korelasyon analizine tabi tutulmuştur. Örgütsel etik, örgütsel bağlılık, örgütsel vatandaşlık davranışı arasında anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir.Öğe Özel ve devlet hastanelerinde hasta memnuniyeti(İstanbul Beykent Üniversitesi, 2010) Alan, Nuray; Zehir, CemalGünümüzde müşteri memnuniyeti hizmet kalitesinin göstergelerinden biridir. İşletmeler piyasada rekabet edebilmek için müşteri memnuniyetine önem vermek durumundadır.İnsanların sahip olduğu en önemli varlığı sağlığıdır. İnsan sağlığı konusunda hizmet veren hastanelerin hizmet kalitesi hastalar açısından kritik öneme sahiptir Hastanelerde hastaların hizmet kalitesi üzerine beklentileri ile ilgili araştırmaların yapılması ve eksikliklerin tespit edilerek giderilmesi sağlanmalıdır. Ancak bu şekilde hastaların beklediği hizmet kalitesine ulaşılabilir. Bu kapsamda bu çalışmada kamu ve özel hastanelerde verilen hizmetlerle ilgili olan hastaların beklentileri ve ihtiyaçları analiz edilerek memnuniyet durumları araştırılmıştır.Öğe Anonim şirketlerde fiili organın hukuki sorumluluğu(İstanbul Beykent Üniversitesi, 2023) Doğan, Vehbi; Yurtbaşı, FatihBu çalışmamızda; ticari hayatta farklı görünümler altında karşılaşılabilen anonim şirketlerde fiili organı ve hukuki sorumluluğunu inceledik. Fiili organ, pozitif hukuk metinlerinde açıkça yer almamakla birlikte, tüzel kişilerde sorumluluk hukuku kapsamında İsviçre öğretisi ve yargı kararları ile oluşturulmuş ve geliştirilmiş bir kavramdır. Öğretide; bir anonim şirkette kanun, esas sözleşme veya iç mevzuata uygun olarak örgütlenmiş organa, şekli organ; şekli organ olmayan, ancak şekli organlara özgü görev ve yetkileri kullanan veya bir şekilde kullanımında etkili olan kişi veya kurullara fiili organ denir. Çalışmamızı, tüzel kişilerde organ, anonim şirketlerde fiili organ ve anonim şirketlerde fiili organın hukuki sorumluluğu başlıkları altında yaptık. Bu kapsamda; fiili organın incelendiği kaynaklar yanında, organ kavramını düzenleyen kişiler hukukuna ilişkin kaynaklar, anonim şirketin yönetim organı ve hukuki sorumluluğu konusunda şirketler hukukuna ait kaynaklar ve genel sorumluluğu düzenleyen borçlar hukukuna ait kaynaklar incelenmiştir. Ülkemizde, ekonomik hayatın içinde fiili organa sıklıkla rastlanmasına rağmen yargı kararlarında yeterli karşılığı yoktur. Bu çalışmamızı, fiili organ kavramının ülkemizde daha çok tartışılması ve bu tartışmaya katkı sağlamak amacıyla yaptık.Öğe İcracı sanatçıların hakları(İstanbul Beykent Üniversitesi, 2023) Görücü Ceylan, Arzu; Yurtbaşı, Fatihİcracı sanatçılar, eser sahibinin izniyle bir eseri özgün biçimde çalan, söyleyen, oynayan, anlatan ya da başka yollarla yorumlayan kimseler olarak tanımlanmıştır. Eser sahibinin haklarına bağlantılı hak sahiplerinden olan icracı sanatçıların Fikri Hukuk içindeki yeri belirlenmiş ve icracı sanatçının kim olduğu ortaya konmuştur. İcracı sanatçılar, eser sahibinin haklarına zarar vermemek kaydıyla icraları üzerinde manevi ve mali haklara sahiptirler. İcracı sanatçıların sahip olduğu haklar, mevzuat çerçevesinde, hızla değişen ve gelişen teknolojilerin yarattığı imkanlar ve ortaya çıkan çeşitli yöntemler penceresinden açıklanmıştır. Henüz mevzuatımızda yer almayan ancak ulusal ve uluslararası mevzuatta yer almaya başlayan, icracı sanatçıların mali haklarını devrettikten sonra da icralarından sağlanan yüksek kârdan uygun bir bedel talep etmelerine imkân veren uygun bedel talep hakkı da beklenen bir hak olarak çalışmamızda yer almıştır. Mali hakların devri ve kullanma hakkının devrine ilişkin mevzuatta düzenlenen kurallar ve gerek mali gerekse manevi hakların mirasa konu olması da çalışmamızda yer almıştır. Bu noktada hak takibi açısından meslek birliklerinin yetkilendirilmesi, toplu hak yönetimi hususlarına da değinilmiştir.Öğe Tüketicilerin otomobil marka tercihlerinde marka değeri boyutları üzerine bir araştırma(İstanbul Beykent Üniversitesi, 2019) Güvenbaş, Esma; Yükselen, CemalGünümüz pazarlama dünyasında marka değeri, hem tüketicileri hem de işletmeleri yakından ilgilendiren bir kavram olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu yüzden yoğun rekabet koşullarında işletmeler açısından tüketici temelli marka değerinin ölçülmesi ve izlenmesi oldukça önemlidir. Literatürde yapılan çalışmalar tüketicilerin marka tercihinde marka değeri kavramının önemli olduğunu ortaya koymaktadır. Bu çalışmada marka değeri boyutları incelenmiştir. Araştırma kapsamında marka değeri boyutları markanın algılanan kalitesi ve farkındalığı, marka bilinirliği ve marka bağlılığı olarak şekillenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre marka değeri boyutlarının taşıdığı önemin markalara göre farklı olduğu görülmüştür. Ayrıca markanın algılanan kalitesi ve farkındalığı ile marka bilinirliğinin marka bağlılığı üzerinde olumlu etkisinin olduğu tespit edilmiştir.Öğe Kamu ve özel sermayeli banka müşterilerinin hizmet kalitesi algılarının değerlendirilmesi: Servqual ölçeği(İstanbul Beykent Üniversitesi, 2019) Ant, Eda; Yükselen, CemalGünümüzde rekabetin yoğun olarak yaşandığı hizmet sektörü, tüketicilerin kaliteye bakış açılarını değiştirmiş ve bundan dolayı hizmet işletmelerinin de kaliteyi temel strateji noktası olarak belirlemelerini ve tüketici odaklı hizmet kalitesi yaklaşımını benimsemelerini sağlamıştır. Hizmet sektörü içinde önemli bir yeri olan bankalar, tüketicilerin değişen ihtiyaçlarına cevap verebilmek için farklı stratejiler izleyerek hizmet kalitelerini geliştirmeye ve ölçmeye önem vermeleri gerekmektedir. Bankacılık sektörü soyutluk içerdiğinden kalite ölçümü oldukça zordur. Bu yüzden bankaların hizmeti kaliteli sunabilmeleri için sürekli ölçümler yaparak hizmet iyileştirmelerine gitmeleri gerekmektedir. Bu araştırma kapsamında amaçlanan, hizmet sektörünün bir alt kolu olan kamu ve özel sermayeli banka işletmelerinden temsilen alınan tüketicilerin hizmet kalitesi değerlemeleri saptanmış ve bu amaçla bireysel bankacılık hizmetlerinde her iki tür banka müşterilerinin bekledikleri ve algıladıkları hizmet kalitelerine ilişkin değerlemeler belirlenmeye çalışılmıştır. Aynı zamanda tüketicilerin bekledikleri hizmet kalitesi ile algıladıkları hizmet kalitesi arasındaki farkı saptanarak, beklenen ve algılanan hizmet kalitesi kavramları arasındaki farkı analiz edilmiş, tüketicilerin kamu ve özel banka hizmetleri değerlemeleri arasında fark olup olmadığı analiz edilmiştir. Bu çalışmada kapsamında, özel ve kamu sermayeli bankaların müşterilerine vermiş oldukları hizmetin kalitesini ölçmek amacıyla, Parasuraman, Zeithaml ve Berry tarafından geliştirilmiş olan SERVQUAL ölçeği kullanılarak analiz edilmiştir. Veri kaynağı İstanbul ilinde bulunan özel ve kamu sermayeli bankalardan hizmet alan müşterilerin, rassal olmayan örnekleme yöntemi ile seçilmiş 600 kişiden oluşmaktadır. Veri toplama yöntemi olarak anket yöntemi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, her iki gruptaki müşterilerin algıladıkları hizmet kalitesi, beklenen hizmet kalitesinin altında kalmaktadır. Bu çerçevede bankaların hizmet kalitesini iyileştirme ve geliştirme çalışmaları önem taşımaktadır.Öğe Küresel yükseköğretim pazarında dijital pazarlama stratejileri ve dijital pazarlama kanallarının yabancı uyruklu öğrencilerin yurtdışı üniversite tercihlerindeki rolü üzerine bir araştırma(İstanbul Beykent Üniversitesi, 2015) Ocak, Altuğ; Yükselen, CemalBu çalışmada, kendi ülkesi dışında bir yükseköğretim programında öğrenim görmeyi düşünen yabancı uyruklu öğrencilerin üniversite tercih aşamasında ihtiyaç duydukları bilgiler, kullandıkları dijital ve geleneksel kanallar, tercihlerine etki eden faktörler incelenmiş ve özellikle dijital pazarlama kanallarının öğrencilerin yurtdışı üniversite tercihleri aşamasında taşıdığı önem incelenmiştir. Literatür çalışması sonucunda oluşturulan modelde yer alan değişiklikler arasındaki ilişkiler 65 farklı ülkeden 481 katılımcıya ulaşılarak uygulanan anket ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda elde edilen bilgiler ışığında yabancı uyruklu öğrencilerin kararlarını etkileyen ve daha önce literatürde yer almayan çok sayıda yeni bulgular elde edilmiş, bu bulgular ışığında sonuçlar irdelenerek, küresel yükseköğretim pazarından daha fazla öğrenci çekmeyi planlayan üniversiteler için tavsiyelerde bulunulmuştur.Öğe Sosyal medya pazarlama uygulamalarının tüketicilerin marka imajına etkisi(İstanbul Beykent Üniversitesi, 2020) Haliloğlu, Güray; Yükselen, CemalBu çalışmada, internetin doğuşuyla birlikte ortaya çıkan sosyal medya kavramı ve sosyal medyanın yaygınlaşmasıyla birlikte uygulanmaya başlayan sosyal medya pazarlama faaliyetlerinin marka imajına etkileri incelenmiştir. İşletmelerin son yıllarda pazarlama faaliyetleri için sosyal medyayı tercih etmeleri ve marka imajının bu alanda da önem kazanması, söz konusu iki değişkenin ilişkisi üzerine bir araştırmaya yöneltmiştir. Çalışma kapsamındaki araştırmada, sosyal medya pazarlamasının marka imajına olan etkisi, bileşenler bazında çoklu regresyon analizi uygulanarak test edilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre, sosyal medya pazarlaması ile marka imajı arasında orta düzeyde güçlü bir ilişkinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, sosyal medya pazarlamasının marka imajına etkisi, markalar düzeyinde oransal olarak farklılıklar göstermiştir. Sosyal medya pazarlamasının marka imajına etkisi markalar arasında oransal farklılıklar gösterse de sonuç olarak sosyal medya pazarlamasının marka imajına olumlu yönde katkı sağladığı görülmüştür.Öğe Kutadgu Bilig'de zaman(İstanbul Beykent Üniversitesi, 2024) Sevindik, Buse; Yunusoğlu, MağfiretKutadgu Bilig, Yusuf Has Hacib tarafından Karahanlı Dönemi'nde yazılmış ve toplam 6645 beyitten oluşan bir eserdir. Türk kültür tarihinin ilk siyasetnamesi ve ilk mesnevisi olan Kutadgu Bilig, Türk düşünce sistemini aktarması açısından Türk kültür tarihinin en önemli mirasları arasındadır. Eserde; hukuk, adalet, devlet yönetimi ile ilgili kıymetli bilgiler yer almaktadır. Kutadgu Bilig ile ilgili günümüze değin birçok çalışma yapılmıştır. Bu çalışmanın amacı, Kutadgu Bilig'deki zaman kavramlarını tespit etmek, bunları köken, biçim ve anlamlarına göre günümüz Türkiye Türkçesi ile karşılaştırmalı olarak incelemektir. Eldeki çalışmada tespit edilen zaman kavramları, beyitlerde tek başına kullanım şekillerine; ikilemeler, tamlamalar, deyimler ve atasözlerindeki kullanımlarına göre sınıflandırılmıştır. Zaman kavramları köken, yapı ve anlam bakımından incelenmesinin yanında, gerektiği yerlerde metafor ve metonimi gibi kelime türetme yöntemleriyle semantik konulara girilerek çok anlamlılık bakımından da ele alınmıştır. Dört bölümden oluşan çalışmanın sonunda, zaman kavramları alfabetik sıraya göre sıralanmış, Türkiye Türkçesindeki anlamları ve eserde yer aldığı sayfa numaraları verilerek bir dizin hazırlanmıştır.Öğe Eski Uygurca Maitrisimit'te iyiliği ve kötülüğü temsil eden kavramlar(İstanbul Beykent Üniversitesi, 2024) Yuvacı, Gülşah; Yunusoğlu, MağfiretMaitrisimit, Budizm inancı açısından önemli olan Maitreya Buda'nın efsanevi hayatını anlatan tercüme bir eserdir. Eski Uygur Türkçesi döneminde önce Sanskritçeden Toharcaya sonra da Toharcadan Türkçeye tercüme edilmiştir. Eser hem Budizm inancına ait kavramları içermesi, bu inanç hakkında ayrıntılı bilgiler vermesi açısından hem de Eski Uygur Edebiyatı eserleri içinde körünç "tiyatro, sergilenecek şey" olarak nitelendirilen bir eser olması açısından büyük önem arz etmektedir. Bu sebeple bugüne kadar hakkında birçok çalışma yapılmıştır. Yapılan çalışmalarda genellikle araştırmacılar, eserde geçen sözcükleri türlerine, aldıkları eklere ya da tematik özelliklerine göre sınıflandırmışlar ve bu çalışmalarının sonuna tespit ettikleri sözcükleri listeleyip bir dizin eklemişlerdir. Çalışmanın amacı, Eski Uygur Türkçesi Dönemi'nin önemli eserlerinden biri olan Maitrisimit'teki Budizm inancı çevresindeki kavramları tespit etmek ve bunları yine Budizm inancında karşıladıkları anlamlar bakımından "iyilik" ve "kötülük" çerçevesinde kategorize etmektir. Bu bağlamda, çalışmamızda tespit edilen kavramlar Türkçe kökenli veya yabancı kökenli olmaları bakımından sınıflandırılmış, Budizm inancı açısından yorumlanmaya çalışılmıştır. Çalışmanın sonunda tespit edilen kavramlarla ilgili bir dizin oluşturulmuştur.Öğe Lüks giyim markalarında sosyal medya ilgilenimi, marka değeri ve marka tercihi ilişkisi(İstanbul Beykent Üniversitesi, 2018) Uzunkaya, Tuğba; Yükselen, CemalRekabetin yoğunlaştığı ve markaların sürekli arttığı pazar koşullarında işletmeler, değişen tüketici istekleri karşısında markalarına daha fazla önem vermektedirler. Rekabet, markaların mevcut müşterilerini elde tutmalarını ya da potansiyel müşterilerini markalarına çekmelerini zorlaştırmaktadır. İşletmeler marka değerini arttırarak, tüketicilerin marka tercihini ekileyebilirler. Bir markanın değeri yalnızca markaya biçilen değeri değil; markaya karşı tüketici tutumu, bakış açısı gibi maddi olmayan değerleri de kapsamaktadır. Bilişim teknolojilerinin gelişmesiyle ivme kazanan sosyal medya da, tüketicilerin marka tercihini etkileyen bir başka önemli faktördür. Bu nedenle işletmeler, markalarının ön plana çıkmasını sağlamak amacıyla farklı birçok değişkeni göz önünde bulundurmalıdır. Bu noktadan hareketle çalışmanın amacı, lüks giyim markalarında sosyal medya ilgilenimi, marka değeri ve marka tercihi ilişkileri olarak belirlenmiştir. Ayrıca hedonik ve faydacı değerin etkisi ve demografik faktörlerin rolü de araştırmaya konu edilmiştir. Araştırmada, literatürde yapılmış olan çalışmalar esas alınarak, bir model geliştirilmiştir. Kocaeli'de 18 yaş ve üzeri lüks giyim markalarını kullanan tüketiciler üzerinde araştırma uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre, lüks marka tüketicilerinin sosyal medya ilgilenimi, marka değerini ve bileşenlerini olumlu yönde etkilemekte olup, marka değeri, tüm bileşenleriyle tüketicilerin marka tercihini de olumlu yönde etkilemektedir.Öğe Aile işletmelerinde sosyo-duygusal zenginliğin rekabet avantajına ve sürdürülebilir yaşama etkisi, inovasyon yeteneğinin aracılık rolü(İstanbul Beykent Üniversitesi, 2023) Kazdal, Ömer Samet; Yükselen, CemalÇalışmada, Türkiye ve dünya ekonomisinde büyük bir önem arz eden aile işletmelerinin sürdürülebilir bir işletme yaşamı benimsemelerinde etkili olan inanç ve değerler bilincinin ve ailenin işletmedeki kontrol konumundan elde ettiği ekonomik olmayan değerler olarak algılanan sosyo-duygusal zenginlik (SEW) kavramının etkin rolü incelenmiştir. Aynı zamanda önemli bir girişimcilik kaynağı olan aile işletmelerinin durumunun şekillenmesinde özellikle etkili olan sürdürülebilir başarı anahtarına sahip olmak için rekabet avantajı ve sürdürülebilir yaşam kavramları ele alınarak aile işletmelerindeki heterojenliğe odaklanılmıştır. Literatürde konuyla ilgili araştırma sonuçlarına dayanarak, bu araştırmada, İstanbul ilindeki küçük girişimlerden orta ölçekli işletmelere ve hatta büyük küresel işletmelere kadar değişen büyüklüklerde faaliyet gösteren aile işletmelerinin kavramsal olarak özellikleri, inovasyon yetenekleri, rekabet avantajları ve sürdürülebilir yaşamları incelenmiş; hedef kitle olarak İstanbul Sanayi Odası'ndan alınan veriler doğrultusunda 193 anket değerlemeye alınmıştır. Elde edilen veriler SPSS kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda SEW rekabet avantajı ve sürdürülebilir işletme yaşamını olumlu ve anlamlı yönde etkilerken, inovasyon yeteneğinin kısmi bir aracılık rolü olduğu görülmüştür. Bu çerçevede, SEW'in aile işletmesi davranışını anlamada yararlı bir yapı olduğu öne sürülmüş; SEW tarafından yansıtılan aile ile ilgili hedefler, işletme için daha önemli hale geldiğinde aile işletmelerinin sürdürüebilir işletme uzun yaşamı ile rekabet avantajı elde ettiği görülmüştür.Öğe Tüketicilerin çevrimiçi alışveriş kanallarındaki akış deneyimlerinin memnuniyet ve satınalma kararlarına etkisi, bilgi ve kanal kalitesinin rolü(İstanbul Beykent Üniversitesi, 2018) Baytar, Cem Ufuk; Yükselen, CemalBu çalışmada müşterilerin çevrimiçi alışveriş için elektronik cihazları (masaüstü bilgisayar, dizüstü bilgisayar, akıllı telefon, tablet) kullanmayı tercih etmeleri sonucunda yaşadıkları akış deneyiminin müşteri memnuniyeti ve çevrimiçi satınalma kararı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Bununla birlikte cihazların kullanımından algılanan kullanım kolaylığı ve algılanan fayda öncüllerinin akış deneyimi üzerindeki etkisi ile müşteri memnuniyetinin satınalma kararı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Aynı zamanda akış deneyiminin memnuniyete etkisindeki bilgi kalitesi ve kanal kalitesi değişkenlerinin düzenleyici rolü incelenmiştir. Tüm etki analizleri hem elektronik cihaz türüne göre hem de düşük ve yüksek ürün ilgilenim düzeyleri dikkate alınarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma Eylül 2016 ve Mayıs 2017 arasındaki dönemde çevrimiçi satın alma yapan ve İstanbul'da ikamet eden 18 yaş ve üzerindeki tüketiciler ile yapılmıştır. Algılanan kullanım kolaylığı ve algılanan faydanın akış deneyimi üzerindeki etkisinin ölçülmeye çalışıldığı analiz sonucuna göre, cihazların kullanımından algılanan kullanım kolaylığının akış deneyimi üzerinde olumlu etkisinin olduğu belirlenmiştir. Aynı şekilde cihazlardan algılanan faydanın akış deneyimini olumlu etkilediği saptanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, akış deneyiminin memnuniyet üzerinde olumlu etkisinin olduğu ortaya çıkmıştır. Bilgi kalitesi değişkeni akış deneyiminin memnuniyete etkisinde düzenleyici bir rol oynamıştır. Benzer şekilde, akış deneyiminin memnuniyet üzerindeki etkisinde kanal kalitesinin düzenleyici rolünün olduğu ortaya çıkmıştır. Aynı zamanda akış deneyiminin yaşanması sonucunda oluşan müşteri memnuniyetinin tüm cihaz türlerinde çevrimiçi satınalma kararını olumlu etkilediği anlaşılmıştır.Öğe Lüks markalarda sosyal medya pazarlamasının marka değeri ve satın alma niyetine etkisi, kişilik özelliklerinin rolü üzerine bir araştırma(İstanbul Beykent Üniversitesi, 2019) Güzel, Işılay; Yükselen, CemalSosyal medya son yıllarda pazarlama alanının önemli bir ilgi odağı olmuştur. Markalar, geleneksel araçlarla birlikte sosyal medyada da konumlanıp pazarlama stratejilerini ve özelde de tutundurma eylemlerini bu platformlarda da uygulayarak hedef pazarlarına ulaşmaktadırlar. Marka yatırımları uzun dönemli ve büyük tutarlarda olan lüks markaların da bu platformlarda bulunmaları kaçınılmaz olmuştur. Marka değerini yükseltmek, daha güçlü hale getirmek isteyen markalar, hedef kitleleri ile sürekli bir etkileşim içinde olmak durumundadırlar. Hedef pazarlarındaki tüketicilerin kişilik özelliklerini de belirleyebildikleri ölçüde kişiselleştirilmiş sunumlarla daha başarılı olabilme imkanına kavuşmuşlardır. Bu çalışma kapsamında gerçekleştirilen araştırmanın amacı sosyal medya pazarlaması, marka değeri ve satın alma niyeti arasındaki ilişkileri, bu ilişkilerde kişilik özelliklerinin rolünü analiz etmektir. Araştırma bulgularına göre sosyal medya pazarlama uygulamaları marka değerini ve bileşenlerini, marka değeri de tüketici satın alma niyetini olumlu yönde etkilemektedir. Kişilik özelliklerindeki farklılıklar her iki etkide farklılıklara neden olmaktadır.Öğe Kuyum mağazası müşterilerinin satın alma davranışında mağaza imajı boyutlarının etkisi: Cadde ve AVM mağazalarının karşılaştırılması(İstanbul Beykent Üniversitesi, 2016) Muslu, Hüseyin; Yükselen, CemalTürkiye'nin kuyumculuk geçmişi insanlık tarihi kadar eskidir. Günümüze kadar, Anadolu'da kurulan her medeniyet, bu tarihsel mirası biraz daha zenginleştirmiştir. Türkiye'nin dünya ticaretiyle uyum sağlamaya başladığı 1980'li yıllardan sonra, kuyumculuk, binlerce yılın birikimiyle, kısa sürede, dünyanın en büyük sektörlerinden birisi haline geldi. Müşterilerin altın ürünlerine gösterdiği talep ve sektörün hızlı gelişmesi, ülkede kuyum perakendeciliğinin de hızlı bir şekilde yaygınlaşmasına yol açtı. Perakende ortamında, tüketicilerin satın alma davranışını etkileyen faktörleri anlamak, pazarlama çalışmalarında önemli bir konudur. Müşteri-mağaza ilişkisini, mağaza imajı ve mağaza imajı boyutları çerçevesinde ele almak, satın alma davranışındaki temel belirleyici faktörleri anlamayı sağlayacaktır. Bu bağlamda çalışma, mağaza imajını ve satın alma davranışını birer yapı olarak ele almakta ve bu yapıları oluşturan boyutların birbiriyle ilişkisini inceleyerek, satın alma davranışını belirleyen mağaza imajı boyutlarının etkisini ölçmeyi hedeflemiştir. Çalışmada, kuyumcu mağazası müşterileri, cadde ve AVM müşterileri olarak iki gruba ayrılmıştır. Bu iki müşteri kitlesinin, sosyo-ekonomik özellikler bağlamında, birbirinden farklı olup olmadığı test edilmiştir. Analizde iki müşteri kitlesinin, bazı temel özellikler açısından, birbirinden farklı olduğu görülmüştür. Mağaza imajı boyutlarının, satın alma davranışı üzerindeki etkileri çoklu regresyon analizine tabi tutulmuştur. Analiz sonucunda, mağaza imajı boyutlarının satın alma davranışını etkilediği görülmüştür. Çalışmada ayrıca, iki müşteri kitlesinin, mağaza imajı boyutlarını algılamaları arasındaki farklar ölçülmüş ve iki müşteri kitlesinin, mağaza imajı boyutlarını farklı algıladıkları saptanmıştır.Öğe Hasta ilişkileri yönetimi uygulamalarının tatmin ve bağlılık üzerindeki etkisi: Bir sağlık işletmesinde uygulama(İstanbul Beykent Üniversitesi, 2019) Koukiaris, Zuhal; Yükselen, CemalDünyada ve ülkemizde sağlık işletmelerinin ortak ve odak noktası hastadır. Bireyler mevcut sağlık durumlarını korumak, yükseltmek ve iyileştirmek nedenleri ile sağlık kuruluşlarına başvurur. Sağlık kuruluşlarına başvuran hastaların bu kurumlardan almış oldukları hizmet sonrası, algıladıkları hizmet kalitesi hasta memnuniyetini olumlu etkilediği takdirde kuruma bağlılık oluşması, bu hastaların gereksinim duyduklarında aynı kurumu tercih etmesi, daha fazla ücret ödemeye razı olması, önerileriyle kurumun kendini geliştirmesi için istekli olması ve ağızdan ağıza pazarlama yoluyla daha fazla hastayı kuruma çekmesi nedeniyle sağlık işletmelerinin hasta ilişkileri yönetimi uygulamalarına önem vermesi gerekmektedir. Bu düşünceden yola çıkarak yapılan bu çalışma da hasta ilişkileri yönetimi uygulamalarını etkileyen algılanan hizmet kalitesi, hasta memnuniyeti, hasta bağlılığı ve hasta değeri değişkenlerinden oluşan bir model geliştirilmiş ve İstanbul'da, bir devlet üniversitesinin Tıp Fakültesi Eğitim ve Araştırma Hastanesinde, yatarak veya ayaktan tedavi amaçlı gelen 1681 (yatarak tedavi gören 826 hasta ve ayakta tedavi gören 777 hasta) hastaya anket uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda hasta ilişkileri yönetimi uygulamalarının algılanan hizmet kalitesini ve hasta bağlılığını, hasta bağlılığının hastanın algıladığı değeri olumlu yönde etkilediği, hasta ilişkileri yönetimi uygulamalarının hasta bağlılığına etkisinde hasta tatmininin aracılık rolü olduğu, hasta bağlılığının hastanın algıladığı değer üzerinde hasta ilişkileri yönetimi uygulamalarının algılanan hizmet kalitesi ve bağlılık üzerinde ayaktan ve yatarak tedavi olan hastalarda demografik kriterlere göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Hasta ilişkileri yönetiminin bütünsel bir bakış açısıyla ele alınması suretiyle yapılan bu çalışma ulusal ve uluslararası yazında bu konudaki boşluğu gidererek literatüre katkı sağlamakta olup aynı zamanda uygulayıcılarına yol gösterici olacağından önem taşımaktadır.Öğe Elektronik insan kaynakları yönetimi uygulamalarına ilişkin danışmanlık firmaları üzerine nitel araştırma(İstanbul Beykent Üniversitesi, 2022) Arslan, Gül; Yükselen, CemalSürekli gelişen ve değişen bilgi çağında teknolojik gelişmeler, endüstrilerdeki değişimi kaçınılmaz bir boyuta taşımıştır. Daha iyi, kaliteli, hızlı ve verimli bir üretim süreci yaratma kaygısı, yeni iş modelleri ve stratejik bir yönelimi zorunlu kılmıştır. Rekabet avantajı sağlamak zorunda olan işletmeler, bu dönüşümü gerçekleştirmek zorundadır. Bilgi teknolojileri, yapay zekâ, makine öğrenmesi ve veriyle odaklı çalışmak, hayatımızın bir gerçeği olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu bağlamda İnsan Kaynakları Yönetimi, etkilenen en önemli departmanlardan biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Stratejik öneminin arttığı, dijital insan kaynaklarına evrildiği bilişimin ve teknolojinin dönüşümünde, işletmenin rekabet gücünü arttırması adına önemli bir rol oynamaktadır. İnsan kaynağının dengeli ve başarılı bir şekilde yönetilmesi, işletme hedeflerine giden yolda önemli bir avantajı sağlayacaktır. Dijitalleşmeyle birlikte kaliteli ürün ve hizmet kalitesi artmakta, çalışanlar arasında iletişim ve motivasyon ile birlikte yönetici ve çalışan arasında uyum sağlanmaktadır. Bu durumun işletmenin faaliyet çıktılarına olumlu katkıları olmakta, kazanç ve rekabet avantajını arttırmaktadır. Dijital İnsan Kaynakları yönetimindeki tüm fonksiyonlarda dönüşüm meydana gelmiş; veriyle çalışma, veriyi yönetme, karar alma süreçlerine etki etmiştir. Bu çalışma kapsamında yapılan nitel araştırmada insan kaynakları danışmanlığı hizmeti veren firma yöneticileriyle yapılan görüşmelerden elde edilen verilerin analizi ile elde edilen bulgular, dijitalleşmenin belirli ölçüde uygulamalara alındığı; ancak henüz tam olarak kavranmadığı ve uygulanmadığı sonucuna ulaşılmıştır.