Yazar "Kaya, Tebrike" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe ERKEK AKIL BATI FELSEFESİNDE ‘ERKEK’ VE ‘KADIN”(Karadeniz Teknik Üniversitesi, 2016) Kaya, TebrikeAvustralyalı feminist filozof Genevieve Lloyd 1941 yılında Avustralya’da doğdu. 60’lı yılların başında Sydney Üniversitesi’nde felsefe eğitimi aldı. 1967-1987 yılları arasında Avustralya Ulusal Üniversitesi’nde ders veren Lloyd, doktorasını 1973 yılında tamamladı. 1987’de Güney Galler Üniversitesi felsefe kürsüsüne atanan ilk kadın profesör olma unvanı kazanan Lloyd’un Erkek Akıl (TheMan of Reason ‘Male’ and ‘Female’ in Western Philosophy)adlı kitabı 1984 yılında yayımlandı. Türkiye’de Ayrıntı Yayınları tarafından ilk ilk baskısı1996 yılında, ikinci baskısı ise 2015 yılında yapılmıştır, Erkek Akıl Türkçe’ye Muttalip Özcan tarafından çevrilmiştir. Yayımlanmasından kısa bir süre sonra Feminist düşüncenin klasikleri arasına giren kitap, bu alandaki en önemli çalışmalardan biridir.Öğe Gelin-Kaynana İletişiminin Niteliğini Belirleyen Kültürel Etmenler(2019) Kaya, TebrikeAile deyince akla hemen anne-baba ve çocuklardan oluşan bir grup gelir. Fakat Türkailesinin tecrübesi bundan farklıdır. Türk aileleri aynı evi paylaşmasalar da akrabaoldukları ailelerle sıkı bir iletişim içindedirler. Türkiye’de kan bağı yoluyla akrabaolmanın dışında, evlilik yoluyla edinilen akrabalık ilişkileri de çok önemlidir. Ataerkildüzenin hüküm sürdüğü toplumlarda evli olmak, yetişkin kadınlar ve erkekler içinbir gerekliliktir. Kadın açısından evli olmanın anlamı daha da derindir. Zira, aileninait olduğu toplumsal sınıf erkeğin toplumsal konumuna göre belirlendiği için kadınaçısından evlilik yeni bir kimlik edinmek anlamına gelmektedir. Ancak, kadının evlilikyoluyla dâhil olduğu soy grubu içinde gelin olarak kabul görmesi, kayınvalidesineuyumlu davranmasıyla yakından ilişkilidir. Türk toplumunda, kız çocuklarına idealgelin-kayınvalide ilişkisinin anne-kız ilişkisi gibi olması gerektiği öğretilir. Bunakarşın gerek medya temsillerinde gerekse gündelik yaşamda iyi geçinen bir gelinkaynana ikilisi görmek neredeyse imkânsızdır. Bu araştırma, gelin-kaynana arasındaçatışma yaratan kültürel faktörleri ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Nitelikselyöntemle yapılan bu araştırmanın bulguları, gelin ve kayınvalide olan toplam oniki kadınla derinlemesine görüşme yaparak elde edilmiştir. Araştırmanın sonucunagöre gelin-kaynana iletişiminin niteliği büyük ölçüde kayınvalidenin tutum vedavranışlarına göre şekillenmektedir. Gelin-kaynana ilişkisinin anne-oğul arasındakiilişkinin niteliğiyle yakından ilişkili olduğu anlaşılmaktadır. Kayınvalidenin maddiaçıdan oğlunun desteğine muhtaç olması, gelin-kaynana arasında sorun çıkmasınaneden olmaktadır. Ayrıca, kadınların doğup büyüdüğü sosyal çevre, ekonomikdurum, eğitim durumu ve önyargılar gelin-kaynana iletişiminin niteliğini önemliölçüde etkilemektedir.Öğe Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2016) Kaya, TebrikeZygmunt Bauman (2010), Küreselleşme Toplumsal Sonuçları, Çev. Abdullah Yılmaz, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.Öğe Luhmann'ın Sistem Kuramı Bağlamında Bir İletişim Sistemi Olarak Armağan Değiş Tokuşunun İncelenmesi(Iğdır Üniversitesi, 2021) Kaya, TebrikeÖz: İnsan, toplum, kültür üçgeninde önemli işlevler yüklenen armağan değiş tokuşu toplumsal etkileşimin temel taşlarından biridir. İlkel toplumda karşılıklılık olgusunu etnografik veriler ışığında inceleyen Mauss armağan değiş tokuşunun ve potlaç kültürünün kendini yeniden üreten bir döngü içerisinde nasıl işlediğini açıklamıştır. Kendini yeniden üretme, yeni işlevselcilik yaklaşımının öncülerinden Niklas Luhmann’ın temel kavramlarından biridir. Luhmann’ın sistem kuramına göre, işlevsel sistemlerin kendini yeniden yaratması iletişim mecraları üzerinden gerçekleşmektedir. Bu çalışmanın amacı, armağan alışverişinin geçmişteki ve günümüzdeki işlevlerine odaklanarak toplumsal sistem içerisindeki önemini ortaya koymaktır. Sonuç olarak, Mauss’un belirlediği değiş tokuş ilkelerinin, Luhmann’ın iletişim sistemi olarak adlandırdığı mekanizmalardan biri olduğu görülmüştür. Armağan değiş tokuşu ilkeleri Luhmann’ın deyişiyle seçim ve motivasyon mekanizmaları olarak işlemekte ve anlamı seçimlerin yapılma şekli üzerinden yönlendirmektedir.Öğe Uluslararası Reklamcılıkta Kültürel Farklılıklar ve Toplumsal Cinsiyet Rolleri(Beykent Üniversitesi, 2017) Kaya, TebrikeKültürel bir metin olarak reklam, toplumun kültürünü ve söylemlerini yansıtır. Toplumların kültürel özelliklerine göre oluşan bu söylemler, toplumsal inanışlar, değerler, gelenek görenekler ve yaşam biçimiyle ilişkilidir. Uluslararası reklamcılıkta toplumdan topluma değişen kültürel özelliklerin araştırılması ve reklamda kullanılması büyük önem taşır. Çünkü uluslararası reklamların başarılı olması için tanıtımı yapılan ürünle, tanıtımın yapıldığı ülkenin kültürü arasında anlamlı bağlantılar kurulması gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı, uluslararası reklamlarda, reklamın yayınlanacağı topluma özgü kültürel farklılıkların ürünle ilişkilendirilmesi gerektiğini göstermektir. Niteliksel yöntemle yapılan bu çalışmada, uluslararası mobilya markası Ikea’nın İsveç’te ve Türkiye’de yayınlanan dört reklam filmi betimsel analiz yaklaşımıyla incelenmiştir. Çalışmaya dâhil edilen reklamların, aile, cinsiyet ve toplumsal cinsiyet bağlamında incelenmesi iki toplum arasındaki kültürel farklılıkları ortaya koymuş, Ikea’nın reklam stratejisinin kültürel farklılıklar üzerinden yürütüldüğünü göstermiştir. Bu doğrultuda, her iki ülkenin aile yapısı, cinselliğe bakış açısı ve bu toplumlarda yaşayan kadınların ve gençlerin toplumsal statüleri birbirinden farklıdır. Reklamlarda, toplumsal cinsiyet rolleri açısından ortaya çıkan tek benzerlik, kadının ev işlerinden sorumlu kişi olarak gösterilmesiyle ilgilidir. Ikea reklam metinlerinin ve reklamlarda kullanılan sloganların kültürel farklılıkları açık bir şekilde yansıttığı görülmüştür. Bu kültürel farklılıklar çerçevesinde, Ikea ev ürünleri İsveç’te “yaşam tarzı değişikliklerine uyumlu” mobilya markası olarak, Türkiye’de ise yaygın geleneksel yapı dikkate alınarak “yaşam tarzını değiştirmeyen” mobilya markası olarak sunulmaktadır.Öğe YENİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE İNSAN İLİŞKİLERİNİN YABANCILAŞMA BAĞLAMINDA ANALİZİ: HER AŞK FİLMİ ÖRNEĞİ(Asos Eğitim Bilişim Danışmanlık San. Tic. Ltd. Şti., 2017) Kaya, TebrikeBu çalışmada, varoluşçu izler taşıyan Her Aşk adlı film, sosyolojik veri sağlayan bir belge olarak ele alınmış ve yabancılaşma bağlamında analiz edilmiştir. Çalışmanın amacı, yapay zekâya sahip işletim sistemi ile insan arasındaki ilişkiye odaklanan filmin konusu çerçevesinde yabancılaşma olgusunun ortaya çıkmasına neden olan unsurları belirlemektir. Niteliksel yöntemle yapılan bu çalışmada, filmde yabancılaşma olgusuyla ilişkilendirilen olaylar ve durumlar incelenerek, iletişim teknolojilerinde yaşanan hızlı değişimin ve metropol yaşamının insan ilişkilerini nasıl etkilediği açıklanmaya çalışılmıştır. Filmde, yabancılaşmanın iletişim sorunlarıyla ilgili farklı boyutları, dijital teknolojinin kullanımı, kadın-erkek ilişkileri ve evlilik kurumu üzerinden ele alınmaktadır. Bu çalışma, insanın iletişim kurma ihtiyacını karşılamak, tüm zihinsel üretimini ve etkinliğini ortaya koymak için bilgisayar teknolojisine bağımlı olmasının yabancılaşmaya neden olduğunu göstermektedir. Kadın-erkek ilişkilerini ve evlilik kurumunu belirleyen toplumsal cinsiyet rolleri, insanları belli davranış kalıplarına uymak zorunda bıraktığı için yabancılaşmaya neden olmaktadır. Metropol yaşamı ise insanı doğadan uzak ve kendisine yabancı insan kitlesi arasında yaşamak zorunda bırakması açısından yabancılaştırmaktadır. Yabancılaşmanın, insanla ilişkili olan her durumda ortaya çıktığı ve insan için kaçınılmaz olduğu görülmektedir.