Yazar "Kaya, Tebrike" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Gelin-Kaynana İletişiminin Niteliğini Belirleyen Kültürel Etmenler(Erciyes Üniversitesi İletişim Fakültesi, 2019) Kaya, TebrikeAile deyince akla hemen anne-baba ve çocuklardan oluşan bir grup gelir. Fakat Türk ailesinin tecrübesi bundan farklıdır. Türk aileleri aynı evi paylaşmasalar da akraba oldukları ailelerle sıkı bir iletişim içindedirler. Türkiye’de kan bağı yoluyla akraba olmanın dışında, evlilik yoluyla edinilen akrabalık ilişkileri de çok önemlidir. Ataerkil düzenin hüküm sürdüğü toplumlarda evli olmak, yetişkin kadınlar ve erkekler için bir gerekliliktir. Kadın açısından evli olmanın anlamı daha da derindir. Zira, ailenin ait olduğu toplumsal sınıf erkeğin toplumsal konumuna göre belirlendiği için kadın açısından evlilik yeni bir kimlik edinmek anlamına gelmektedir. Ancak, kadının evlilik yoluyla dâhil olduğu soy grubu içinde gelin olarak kabul görmesi, kayınvalidesine uyumlu davranmasıyla yakından ilişkilidir. Türk toplumunda, kız çocuklarına ideal gelin-kayınvalide ilişkisinin anne-kız ilişkisi gibi olması gerektiği öğretilir. Buna karşın gerek medya temsillerinde gerekse gündelik yaşamda iyi geçinen bir gelinkaynana ikilisi görmek neredeyse imkânsızdır. Bu araştırma, gelin-kaynana arasında çatışma yaratan kültürel faktörleri ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Niteliksel yöntemle yapılan bu araştırmanın bulguları, gelin ve kayınvalide olan toplam on iki kadınla derinlemesine görüşme yaparak elde edilmiştir. Araştırmanın sonucuna göre gelin-kaynana iletişiminin niteliği büyük ölçüde kayınvalidenin tutum ve davranışlarına göre şekillenmektedir. Gelin-kaynana ilişkisinin anne-oğul arasındaki ilişkinin niteliğiyle yakından ilişkili olduğu anlaşılmaktadır. Kayınvalidenin maddi açıdan oğlunun desteğine muhtaç olması, gelin-kaynana arasında sorun çıkmasına neden olmaktadır. Ayrıca, kadınların doğup büyüdüğü sosyal çevre, ekonomik durum, eğitim durumu ve önyargılar gelin-kaynana iletişiminin niteliğini önemli ölçüde etkilemektedir.Öğe Gelin-Kaynana İletişiminin Niteliğini Belirleyen Kültürel Etmenler(2019) Kaya, TebrikeAile deyince akla hemen anne-baba ve çocuklardan oluşan bir grup gelir. Fakat Türkailesinin tecrübesi bundan farklıdır. Türk aileleri aynı evi paylaşmasalar da akrabaoldukları ailelerle sıkı bir iletişim içindedirler. Türkiye’de kan bağı yoluyla akrabaolmanın dışında, evlilik yoluyla edinilen akrabalık ilişkileri de çok önemlidir. Ataerkildüzenin hüküm sürdüğü toplumlarda evli olmak, yetişkin kadınlar ve erkekler içinbir gerekliliktir. Kadın açısından evli olmanın anlamı daha da derindir. Zira, aileninait olduğu toplumsal sınıf erkeğin toplumsal konumuna göre belirlendiği için kadınaçısından evlilik yeni bir kimlik edinmek anlamına gelmektedir. Ancak, kadının evlilikyoluyla dâhil olduğu soy grubu içinde gelin olarak kabul görmesi, kayınvalidesineuyumlu davranmasıyla yakından ilişkilidir. Türk toplumunda, kız çocuklarına idealgelin-kayınvalide ilişkisinin anne-kız ilişkisi gibi olması gerektiği öğretilir. Bunakarşın gerek medya temsillerinde gerekse gündelik yaşamda iyi geçinen bir gelinkaynana ikilisi görmek neredeyse imkânsızdır. Bu araştırma, gelin-kaynana arasındaçatışma yaratan kültürel faktörleri ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Nitelikselyöntemle yapılan bu araştırmanın bulguları, gelin ve kayınvalide olan toplam oniki kadınla derinlemesine görüşme yaparak elde edilmiştir. Araştırmanın sonucunagöre gelin-kaynana iletişiminin niteliği büyük ölçüde kayınvalidenin tutum vedavranışlarına göre şekillenmektedir. Gelin-kaynana ilişkisinin anne-oğul arasındakiilişkinin niteliğiyle yakından ilişkili olduğu anlaşılmaktadır. Kayınvalidenin maddiaçıdan oğlunun desteğine muhtaç olması, gelin-kaynana arasında sorun çıkmasınaneden olmaktadır. Ayrıca, kadınların doğup büyüdüğü sosyal çevre, ekonomikdurum, eğitim durumu ve önyargılar gelin-kaynana iletişiminin niteliğini önemliölçüde etkilemektedir.Öğe Uluslararası Reklamcılıkta Kültürel Farklılıklar ve Toplumsal Cinsiyet Rolleri(Beykent Üniversitesi, 2017) Kaya, TebrikeKültürel bir metin olarak reklam, toplumun kültürünü ve söylemlerini yansıtır. Toplumların kültürel özelliklerine göre oluşan bu söylemler, toplumsal inanışlar, değerler, gelenek görenekler ve yaşam biçimiyle ilişkilidir. Uluslararası reklamcılıkta toplumdan topluma değişen kültürel özelliklerin araştırılması ve reklamda kullanılması büyük önem taşır. Çünkü uluslararası reklamların başarılı olması için tanıtımı yapılan ürünle, tanıtımın yapıldığı ülkenin kültürü arasında anlamlı bağlantılar kurulması gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı, uluslararası reklamlarda, reklamın yayınlanacağı topluma özgü kültürel farklılıkların ürünle ilişkilendirilmesi gerektiğini göstermektir. Niteliksel yöntemle yapılan bu çalışmada, uluslararası mobilya markası Ikea’nın İsveç’te ve Türkiye’de yayınlanan dört reklam filmi betimsel analiz yaklaşımıyla incelenmiştir. Çalışmaya dâhil edilen reklamların, aile, cinsiyet ve toplumsal cinsiyet bağlamında incelenmesi iki toplum arasındaki kültürel farklılıkları ortaya koymuş, Ikea’nın reklam stratejisinin kültürel farklılıklar üzerinden yürütüldüğünü göstermiştir. Bu doğrultuda, her iki ülkenin aile yapısı, cinselliğe bakış açısı ve bu toplumlarda yaşayan kadınların ve gençlerin toplumsal statüleri birbirinden farklıdır. Reklamlarda, toplumsal cinsiyet rolleri açısından ortaya çıkan tek benzerlik, kadının ev işlerinden sorumlu kişi olarak gösterilmesiyle ilgilidir. Ikea reklam metinlerinin ve reklamlarda kullanılan sloganların kültürel farklılıkları açık bir şekilde yansıttığı görülmüştür. Bu kültürel farklılıklar çerçevesinde, Ikea ev ürünleri İsveç’te “yaşam tarzı değişikliklerine uyumlu” mobilya markası olarak, Türkiye’de ise yaygın geleneksel yapı dikkate alınarak “yaşam tarzını değiştirmeyen” mobilya markası olarak sunulmaktadır.