Demirkıran, Cenkİnan, Canan Gülseren2025-03-102025-03-102020https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=9MiDp3x86xrwjpi5-14w-QTCapC-L6vwKqSOyVJWsa6ha1nXz57mWCSYLgGNBPbRhttps://hdl.handle.net/20.500.12662/6529İmgesel manifestolarıyla benliğin mekanı sayılan yüz, ani ve hızlı müdahalelerle değişime uğratılan kentsel mekanla özdeşleşmiştir. Dahası, yaşayanını tanımlayan şehir mekanı gibi birey de belleğini yitirme olgusuyla karşı karşıyadır. Burjuva tarafından belirlenen başarı ve kazanma kriterlerine kendine özgü biçimlerde itiraz eden bireylerin yolu, tam da bu noktada minör oluş kavramıyla kesişmektedir. Dolayısıyle, bu çalışma, bireyin ve şehrin geçirdiği varoluşsal krizin sinema üzerinden belirli bir bakışla araştırılmasına odaklanmaktadır.The face, which is regarded as the space of the self with its imaginary manifestations, is identified with the urban space that is transformed by sudden and rapid interventions. Moreover, like the city space that defines its inhabitant, the individual also faces the phenomenon of memory loss. The path of individuals who object to the criteria of success and winning determined by the bourgeois in their own peculiar ways, precisely intersects with the concept of becoming minor at this point. Therefore, this study focuses on searching the existential crisis of the individual and the city through cinema.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessSahne ve Görüntü SanatlarıPerforming and Visual ArtsSinemada kentsel mekan: Minör oluş ve distopik bir şehir olarak İstanbulUrban space in cinema: Becoming minor and Istanbul as a dystopic cityArts Thesis601660234