Ulusoy, AhmetEla, Mehmet2021-04-302021-04-302021Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2021, 8(1), 111-1322148-1830https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/401452https://doi.org/10.17541/optimum.779719Zorunlu kamu harcamalarını karşıladıktan sonra geriye kalan vergi gelirlerinin toplam vergi gelirlerine yüzdesini ölçen mali demokrasi indeksi, zorunlu harcamalar karşısında bütçe üzerindeki kontrolü, mali alanı ve hareket kabiliyetini yansıtmaktadır. Mali demokrasi indeksindeki artış kamunun mali manevra kabiliyetini arttırırken, konjonktüre göre daha hızlı ayarlama yapabileceğini göstermektedir. Ayrıca, mali demokrasi indeksindeki artış, vatandaşların kamu harcamaları konusunda daha çok söz sahibi ve bütçenin katılığının sınırlı olduğunu vurgulamaktadır. Geçmiş politika yapıcıların mali kararları zamanla vergi gelirlerini ve kamu harcamalarının katılığını etkilemiş ve birtakım harcamalar zorunlu hale gelmiştir. Benzer şekilde Türkiye’de de vergi gelirleri geçmiş dönem politikalarından etkilenirken bazı harcamaların yapılması zorunlu (katı) hale gelmiştir. Zorunlu harcamalardaki artış ise mali alanı daraltmakta ve bütçenin esnekliğini düşürmektedir. Bununla beraber, çalışmanın sonuçlarına göre Türkiye’de mali demokrasi indeksi pozitiftir. Yani, iradi harcamalar (mali alan) son yıllarda artmaktadır.trMali DemokrasiZorunlu Kamu HarcamalarıBütçe EsnekliğiTürkiye’de Mali Demokrasi: 2010-2019 Dönemi İçin Bir İncelemeFiscal Democracy in Turkey: A Research for 2010-2019 PeriodArticle10.17541/optimum.779719401452